DE INVLOED VAN JE GEEST EN JE OMGEVING

Over ik en de ander

– INSPIRATIE –

De invloed van je geest en je omgeving - persoonlijke ontwikkeling

“Onderzoek toont hoe verregaand de invloed is van de de ons omringende woorden en beelden en hoezeer indrukken, ook niet-bewuste, ons denken, ons gedrag, ons zelfbeeld en zelfs ons reëel lichaam bepalen.”

DE INVLOED VAN JE GEEST EN JE OMGEVING

Over ik en de ander

Ik las het boek Intimiteit van Paul Verhaeghe over een holistische benadering van gezondheid waarin de geest verbonden is met het fysieke. Over intimiteit bij jezelf en in de relatie , over hoe je geluk en genot ervaart. Over hoe heftig het is om in een tijd te leven waarin zo veel signalen op je afgevuurd worden. Het is ook een boek dat de grote hoeveelheid stress, burn-out en depressie in onze samenleving verklaart. En het is een boek dat de correlatie legt tussen lichamelijke ziektes, onze geest en onze omgeving. Een aanrader dus. 

EERST WAT VRAGEN

Beantwoord deze vragen eens voordat je verder gaat lezen.

  1. Welke (on)bewuste signalen worden op jou afgevuurd? Denk ook eens aan het non-verbale gedrag van mensen.
  2. Heb je fysieke klachten waar geen medische verklaring voor is?
  3. Hoeveel vertrouwen en veiligheid is er in jouw omgeving, organisatie en team?

HOE JE GEEST (ON)BEWUST JE LICHAAM BEÏNVLOEDT

Je gedachten geven emoties en lichamelijke sensaties en vice versa. Denk maar eens aan de spanning in je buik als je iets uitdagends moet doen. Op korte termijn maakt het je alerter en scherper. Je presteert beter. Als het te lang duurt veroorzaakt de spanning problemen. Ze kunnen letterlijk fysieke en geestelijke gezondheidsproblemen veroorzaken. Geestelijke problemen en trauma’s kunnen in het lichaam worden opgeslagen.

In het brein worden emotioneel belangrijke beelden geactiveerd met als gevolg reële effecten op sommige lichamelijke functies; de activering gebeurt buiten het bewustzijn om en wordt veroorzaakt door stress in combinatie met herinneringen.

DE INVLOED VAN JE OMGEVING IS GROOT

Onze geest, emoties, en lichamelijke sensaties worden beïnvloed door onze omgeving. Dat is natuurlijk niet nieuw. Als iemand ons een beeld voorhoudt dan kunnen we nadenken en een keuze maken. We worden vrolijk, blij, enthousiast, ervaren diepe liefde en genegenheid en soms worden we kwaad of angstig, raken we geïrriteerd of zijn we gestresst. Als dat laatste vaak gebeurt, heeft dat zoals hierboven wordt beschreven een nadelig effect op ons lichaam.

We moeten dringend beseffen dat de oorzaken van ziekte en gezondheid in het merendeel van de gevallen niet zozeer in het lichaam zelf liggen, maar eerst en vooral in het psychosociale veld. Een agressieve, beschuldigende en individualiserende omgeving maakt mensen ziek en verkort hun leven.

DE ONBEWUSTE INVLOED VAN JE OMGEVING IS WELLICHT NOG GROTER

Maar wat gebeurt er nu als we de beelden en woorden veelal niet bewust waarnemen. Onze keuzevrijheid is dan veel beperkter en de effecten kunnen veel ingrijpender zijn. Dat betekent dat een langdurige blootstelling aan een ongezonde omgeving ons onbewust geestelijke en lichamelijke klachten kan opleveren. We hebben het niet in de gaten.

Onderzoek toont hoe verregaand de invloed is van de de ons omringende woorden en beelden en hoezeer indrukken, ook niet-bewuste, ons denken, ons gedrag, ons zelfbeeld en zelfs ons reëel lichaam bepalen.

– Tekst ‘De invloed van je geest en je omgeving’ gaat onder de afbeeldingen verder –

– Klik voor meer boekentips op een van onderstaande afbeeldingen –

VOORKOMEN VAN NADELIGE EFFECTEN (1)

Wat kun je doen? Allereerst kun je je overdreven reacties onderzoeken. Waarom reageer je soms zo overtrokken op bepaalde personen of situaties? Vaak wordt dan een oude herinnering of gevoel in ons aangeraakt. Het is verstandig om een coach of therapeut in te schakelen om dat samen te achterhalen. Je volgt onderstaande leerlijn en zorgt daarmee dat signalen met heftige effecten minder invloed op je hebben.

VOORKOMEN VAN NADELIGE EFFECTEN (2)

Tegenwoordig is het ook verstandig om vaardigheden als ‘afgrenzen’ en ‘omgaan met verwachtingen’ goed onder de knie te krijgen. Ook dan beloop je (vaak) de onderstaande leerlijn. De signalen, indrukken, vragen en de onbewuste druk zijn vaak zo groot dat deze vaardigheden en competenties je een hoop gedoe besparen. Het gaat dan over voor jezelf zorgen, naar je eigen behoefte luisteren en je niet laten verleiden om te pleasen door een extra taak op je schouders te nemen ten koste van jezelf. Want we willen niet teleurstellen, afgewezen worden maar gezien en geaccepteerd worden. Dus doen we het maar met nadelige gevolgen voor onszelf.

LEERLIJN IN 4 FASES EN 8 STAPPEN

– Tekst ‘De invloed van je geest en je omgeving’ gaat onder de afbeeldingen verder –

– Klik op 8 stappen en ontdek de achtergrond van het leermodel –

1

JE LEEFT JE AUTOMATISMEN EN PATRONEN

Je weet misschien globaal wat je in je leven of op je werk wilt leren, maar je leeft op onbewuste wijze je automatismen en patronen. Je reageert instinctief en volgens vast gewoontegedrag op situaties en je hebt nog niet goed in de gaten dat er ook andere mogelijkheden zijn. En als je dat wel beseft, heb je geen idee hoe je dat anders zou kunnen doen.

[klik voor meer informatie]

2

JE PATRONEN HERKENNEN

Je merkt dat bepaald gewoontegedrag niet altijd effectief is en je begrijpt niet precies waarom. In bepaalde situaties overreageer je. Of je komt steeds in dezelfde vervelende situatie of hetzelfde nare gevoel terecht. Langzaam ontstaat het besef dat je echt iets te leren hebt. Je ervaart incompetentie.

[klik voor meer informatie]

3

DE WIL OM TE VERANDEREN

Je beseft dat het tijd wordt om dat oude gewoontegedrag aan te pakken. Er valt iets te leren. Soms ligt daar een wake-up-call of crisis aan ten grondslag. Of je staat voor een uitdaging waarvan je weet dat je begeleiding nodig hebt. Zet je door, daal je verder af of trek je je terug in gewoontegedrag. Dat wordt hier de grote vraag.

[klik voor meer informatie]

4

TRANSFORMATIEPUNT: OUD GEDRAG DOORBREKEN

Je hebt inzicht in hoe dat gewoontegedrag is ontstaan. En hoe disfunctioneel dat in sommige situaties is. Je wilt van die automatische piloot af, maar je ziet de nieuwe stap nog niet. Het gevolg is dat gedachten, gevoelens en lichamelijke sensaties ongenadig door elkaar heen lopen. Het voelt spannend en chaotisch; overzicht krijgen lukt nog niet. De kunst is vertrouwen te houden en een stap te zetten die aanvankelijk tegen je gevoel indruist. Tijd voor een nieuwe duurzame beweging!

[klik voor meer informatie]

5

EXPERIMENTEREN MET NIEUW GEDRAG

De eerste stappen voelen onnatuurlijk omdat je deze manier van doen niet kent. Het is een periode van experimenteren; van vallen en opstaan. Je probeert nieuw gedrag uit en dat is ongemakkelijk. Je begeeft je op nieuw terrein. En soms voel je al de voordelen van je nieuwe gedrag. Je kunt en wilt in ieder geval niet meer terug. Je begint bewust te leren, maar het blijft spannend.

[klik voor meer informatie]

6

NIEUWE MOGELIJKHEDEN DIENEN ZICH AAN

Wat eerst moeite kostte, gaat nu makkelijker. Je ziet ineens oplossingen voor mogelijkheden die je voorheen niet zag. Je hebt steeds duidelijker voor ogen waar je naar toe wilt. Nieuwe kansen dienen zich plotseling aan en er is vaak onverwachte hulp van buitenaf. Het kost nog wel energie en aandacht, maar je bent goed op weg.

[klik voor meer informatie]

7

RUIMTE, RUST EN KRACHT

Het gaat beter en beter. Het nieuwe gedrag begint gewoner en zelfs comfortabeler te voelen. Er ontstaat ruimte en daarmee rust en kracht. Je pendelt tussen bewust en onbewust bekwaam. Je bent een forse stap verder in je ontwikkeling en dat bevalt goed.

[klik voor meer informatie]

8

INTEGRATIE

Je hebt je nieuwe gedrag eigen gemaakt. Je kan er in diverse contexten mee spelen. In stresssituaties kan het weer de kop opsteken, maar je bent veelal in staat om op je nieuwe weg te blijven of er weer snel naar terug te keren.

[klik voor meer informatie]

ONTLADEN VAN SPANNING

Een andere strategie is om het nadelige effect op je geest en lichaam te verminderen. De kunst is om de spanning die je in je lichaam opbouwt te ontladen. Je hebt verschillende methoden om het effect van je emoties, gedachten en lichamelijk sensaties te reduceren. Het kernwoord in het boek ‘Intimiteit‘ is aandacht. Paul Verhaeghe noemt meditatie, mindfulness, het maken van kunst, yoga of ‘martial arts’. Ik zou naast het advies van Paul Verhaeghe de natuur willen toevoegen om te ontladen. Bekijk en lees eens deze zaken en trek zelf je conclusies:

– Klik op onderstaande afbeeldingen en vind meer over rust en vrijheid in de natuur –

INSPIRATIE IN JE MAIL

– Om nieuwe inspiratie 1 keer per maand in je mail te ontvangen –

Je gegevens zijn veilig en met één klik meld je je af mocht de informatie je niet bevallen.

Under construction