COMPLETE RESET

Wat gebeurt er met je als je alles om je heen loslaat?

– INSPIRATIE –

– Klik op een afbeelding voor de vlog (4.07) –

“Als er geen gemis is, dan is er ook geen verlangen.
Dan is er alleen tevredenheid.”

COMPLETE RESET

Wat gebeurt er met je als je alles om je heen loslaat?

Wat gebeurt er als je offline gaat en met een matje, slaapzak, hangmat, een zeiltje en voor 10 dagen eten op je schouders, in je eentje gaat zwerven in de Franse bossen? Geen mobiele telefoon, geen GPS, geen boek, geen muziek en geen afleiding. Alleen je rugzak, de natuur en de beweging van het wandelen. Wat zou er met mijn fysieke en geestelijke gesteldheid gebeuren? Dat was de vraag die me bezighield. De 10 dagen wandelen in de Franse bossen was een wonderlijke en prachtige ervaring die ik in mijn dagelijks leven wil integreren en die ik iedereen gun.

DE 1STE FASE – NIEUWSGIERIGHEID EN SPANNEND

Zo’n avontuur bestaat voor mij globaal uit vier fases. Het eerste gevoel komt naar boven als je het idee hebt. Nieuwsgierigheid en spanning voeren de boventoon. Nieuwsgierigheid omdat ik weet dat het avontuur een uitdaging is. En ik weet ook dat het alleen zijn, het wandelen en de natuur me veel gaat brengen. Er is spanning omdat mijn systeem – zoals die van elk mens – geprogrammeerd is om risico’s en gevaar – waardoor belemmerende gedachten opkomen – te vermijden en je in de vertrouwde situatie wil houden. Beroepsavonturiers hebben hieraan een naam gegeven: ‘The Doorstep-mile‘. Ik weet inmiddels na al die jaren dat dat een goed gevoel is. Het is het gevoel van avontuur en dat levert altijd een mooie tocht op. Het haalt het beste in je naar boven. Zo ook deze keer. Het vraagt dat je met rust en aandacht de belemmerende gedachte aanschouwt. Hoe je daarmee kan omgaan lees je in de vlog: ‘The Doorstep-mile‘.

DE 2DE FASE – RUIMTE, CREATIVITEIT, HELDERHEID, IDEEËN EN INZICHTEN

Als je het vertrouwde eenmaal hebt losgelaten en je onderweg bent dan ontstaat er ruimte. Veel belemmerende gedachten vallen weg. De dingen waarover je je in Nederland druk maakt, verdwijnen als sneeuw voor de zon. Het gevolg is dat er een open ruimte ontstaat die door het wandelen wordt vergroot. In die ruimte komen allerlei nieuwe ideeën op, krijg je andere, diepgaande inzichten en leg je verbanden tussen de meest uiteenlopende gedachten. Er is een enorme creativiteit en je kunt heel helder denken. De Boeddhisten noemen dit ‘The Monkey Mind’, je gedachten springen alle kanten op en er is geen stoppen aan.

– Tekst ‘Complete reset’ gaat onder de afbeelding verder –

– Vind meer over rust, loslaten, vrijheid en wandelen in de natuur. –

DE 3DE FASE – DIEPE RUST, STILTE EN TEVREDENHEID

Na 3 à 4 dagen wordt het rustiger en stiller. De beschermingslagen en afweermechanismen die je normaal beschermen tegen (dreigende) pijn vallen weg. Je bent open en ontvankelijk. Het gevolg is dat je wordt meegenomen in de ‘flow’ van de natuur en de wandelende beweging. Er ontvouwt zich een staat van zijn met lange periodes van grote opmerkzaamheid en tevredenheid waar geen ruimte is voor onrust, verdriet, verlangen, woede of angst. In het dagelijks leven blijf ik hier bij weg door de grote hoeveelheid signalen die ik elke dag op me krijg afgevuurd. Nu is er ineens stilte, rust en een diepe, diepe voldoening. Ik kan in die dagen met veel plezier uren voor me uit staren. Je geniet van de talloze insecten, planten en bijzondere structuren. Ik heb het gevoel dat ik dan dichter bij mijn natuurlijke staat van zijn ben.

DE 3DE FASE VERVOLG – GERAAKT WORDEN

In deze fase ben je ook gevoeliger. Een nare gedachte raakt je bijvoorbeeld harder en dieper. Je voelt de pijnlijke emotie opkomen en de nare lichamelijke sensaties die daarbij horen. Je merkt hoe je staat van zijn constant wordt beïnvloed door je gedachten en de emoties en lichamelijke sensaties die daarbij horen. Het frappante is dat deze staat van zijn op dat moment niet lang duurt. Het vervliegt snel waardoor de volgende gedachte en staat van zijn zich kunnen aandienen.

DE 4DE FASE – AFRONDEN EN IN DE WERELD MEENEMEN EN ZETTEN

In de laatste fase als het einde nadert, ben je bezig met je terugweg. Je vraagt je af hoe je het geleerde en gevoelde in je dagelijks leven meeneemt. De aandacht, de tevredenheid, de opmerkzaamheid en de talloze nieuwe ideeën en gedachten verdienen een plek in je leven. Ik weet beter hoe ik betekenis wil geven aan mijn en leven en ik heb veel zin om dat in mijn leven te op te nemen.

TRANSFORMATIE – GEEST

De vier fases ondervond ik ook tijdens een Vipassana-meditatie waarin je 10 dagen meer dan 12 uur mediteert. Ook op die innerlijke reis passeerde ook ik de bovenstaande fases. Het bijzondere aan zo’n solo-wandelreis in de natuur is dat de beweging en de natuur je een extra dimensie lijken te geven. Ik heb een dergelijke staat van zijn nog nooit op zo’n diepgaand niveau meegemaakt. Het voelde bijna als ‘een religieuze ervaring’.

BEGIN VAN LICHAMELIJKE TRANSFORMATIE

Naast je geestelijke staat van zijn voel je ook dat je lichaam transformeert. Je spieren worden sterker, je vet verbrand, je wordt soepeler en je merkt dat het wandelen je in een ‘flow’ brengt. Je voelt je fitter worden. Deze lichamelijke staat van zijn zorgde op een gegeven moment dat ik soms minutenlang geen gedachten had. Ik was zo in flow met het wandelen en de natuur.

RELATIVERING DAGELIJKS LEVEN EN EEN GEVOEL VAN DANKBAARHEID

Elke dag wat repen, instant soep, een outdoor-maaltijd, vier liter water en slapen in een hangmat met uitzicht op een prachtig bladerdek en de sterrenhemel. Everzwijnen en reeën die bij het donker worden tot leven lijken te komen en naast je hangmat scharrelen en rennen, vleermuizen die over je hangmat vliegen, de forel die op nog geen halve meter onder je ligt als je na een dag wandelen afkoelt in een afgelegen meer etc. Het doet je beseffen dat je niet veel nodig hebt om te leven. Het maakt je dankbaar voor wat je hebt. De eenvoud van die 10 dagen wandelen doet me ook beseffen dat we in overvloed leven, in drukte en waar elke behoefte bevredigd lijkt te worden. Het verdoofd ons. Ik heb het gevoel dat we ver van onze oorspronkelijke natuur verwijderd zijn.

HANDHAVING EN BEWUSTZIJN IN EEN DRUKKE WERELD

En bij thuiskomst merk ik dat het vasthouden van dit gevoel onmogelijk is. Je wordt weer in het leven van alledag gezogen. De externe prikkels en de doelen die je wilt realiseren, zijn daarvoor te groot. Maar diep van binnen voel ik dat er iets is gebeurd, iets wat ik niet zal vergeten en iets waar ik – zoals ik het nu voel – altijd naar toe kan gaan. Het maakt dat ik aandachtiger en nog eenvoudiger leef. Ik heb nieuwe routines gemaakt waarin ik iets van dit gevoel in het dagelijks leven ervaar. Het maakt dat ik me bewuster ben van wat ik heb en wat ik aan andere mensen wil geven. En dat is al een avontuur op zich.

ANDERE VLOGS OVER 10 DAGEN WANDELEN IN DE FRANSE BOSSEN

– Klik op één van onderstaande vlogs en vind meer over 10 dagen wandelen, loslaten en natuur –

1. PERSPECTIEF – TALENTEN, VAARDIGHEDEN EN CAPACITEITEN

Het perspectief van jezelf is er slechts één. Een prachtig perspectief, maar wellicht ook eentje die je goed kent en soms beperkend kan zijn. Hoe kijken anderen tegen je aan? Wat breng je bij hen te weeg? Hoe ervaren ze je? Laat je verrassen!

Figuur: Lemniscaat en de polariteiten in relatie tot gemis, verlangen en tevredenheid.

Door het belopen van de lemniscaat voel je de de uitersten en weet je waar voor jou bij een specifieke situatie of ontmoeting de balans ligt. Je kiest dan een punt op lemniscaat wat dan het beste bij je past. Meestal bewonen we een uiterste van de lemniscaat en ligt de andere kant of het midden van de polariteit in het onbewuste of onderbewuste. De balans wordt vaak in het midden gevonden waar je beide componenten van hetzelfde aspect in evenwicht kan laten zien.

REIZEN IN JEZELF | LEIDERSCHAPSPROGRAMMA | DEEL 10 | DE ROTONDE

– Over uit een negatief patroon stappen –

JE VERBORGEN POTENTIEEL

DE ROTONDE

Over uit een negatief patroon stappen

BENODIGDHEDEN

  1. Een rustige plek.
  2. Een comfortabele plek om te zitten of te liggen.
  3. Koptelefoon, oortjes of boxen om de visualisatie/meditatie te beluisteren.
  4. Pen en je opschrijfboekje om inzichten, vragen en opmerkingen op te schrijven.

(Visualisatie en opdracht gaat onder het blok over de werking van het lemniscaat verder)

WERKING VAN HET LEMNISCAAT

Een korte herhaling

LEMNISCAAT ALS METAFOOR

Omdat verborgen potentieel aan te boren gebruiken we de theorie van de ‘polariteiten’ van Erik Erikson en het begrip ‘lemniscaat’. De lemniscaat is een liggende acht, ook wel het wiskundige symbool van oneindigheid. Als je over de lijnen zou lopen dan zou je oneindig dezelfde beweging maken. Binnen dit lemniscaat bevinden zich twee polariteiten. Het zijn de twee uitersten van eenzelfde eenheid. Denk bijvoorbeeld aan mannelijk – vrouwelijk, nabijheid – afstand, zwart – wit, ratio – sensitiviteit en druk – rust.

Lemniscaat en polariteiten - persoonlijk leiderschap

Figuur: Lemniscaat en de polariteiten. Door het belopen van de lemniscaat voel je de de uitersten en weet je waar voor jou bij een specifieke situatie of ontmoeting de balans ligt. Je kiest dan een punt op lemniscaat wat dan het beste bij je past. Meestal bewonen we een uiterste van de lemniscaat en ligt de andere kant of het midden van de polariteit in het onbewuste of onderbewuste. De balans wordt vaak in het midden gevonden waar je beide componenten van hetzelfde aspect in evenwicht kan laten zien.

UITERSTE PUNT

Als we naar ons gedrag, onze communicatie, overtuigingen, talenten, vaardigheden en capaciteiten kijken, bewegen we ons vaak aan een kant van de polariteit – op één van de uiterste punten. Het is veelal niet in balans en schiet door in naar uiterste waardoor je het risico loopt dat het tegen jezelf keert. Je bent je bijvoorbeeld te veel aan het aanpassen ten koste van je eigen behoefte. Je gebruikt je hoofd en je analytisch vermogen in een overdrive en bent je onvoldoende bewust van je gevoelens en lichamelijke sensaties. Je gedraagt je bijvoorbeeld altijd als een verantwoordelijk iemand terwijl juist in het spelen nieuwe dingen worden gevonden.

ONTDEKKEN

De kunst is om de andere kant van de polariteit te ontdekken. Wat gebeurt er als je meer aandacht hebt voor jezelf? Wat gebeurt er als je goed voor jezelf zorgt? Wat gebeurt er als je meer naar je lichaam en gevoel luistert? Wat gebeurt er als je meer gaat spelen? Wat gebeurt er als je anderen meer verantwoordelijkheid laat dragen?

NIEUWE TALENTEN, VAARDIGHEDEN EN CAPACITEITEN

Het betekent ook dat je nieuwe talenten, capaciteiten en vaardigheden moet ontwikkelen. Want hoe luister je naar je gevoel en je lichaam als je dat niet zo goed hebt ontwikkeld? En wat zijn je eigen behoeften precies en hoe laat je dat aan de wereld zien? Het zijn elementen die je in die nieuwe gedrags- en communicatiewijzen niet zo goed kent. Door ernaar te zoeken, spreek je onbewust je verborgen potentieel aan.

INSTRUCTIE, VISUALISATIE EN OPDRACHT*

De rotonde gaat over een situatie of ontmoeting die je op een negatieve manier in de greep heeft. Een specifieke overtuiging, gedrags- of communicatiepatroon voert op een negatieve manier de boventoon. Je komt er niet uit. Het lijkt wel of je rondjes loopt. Elke keer herhaal je dezelfde woorden, zinnen en houding in het contact. Er zit stress en frustratie in de ontmoeting en situatie waardoor je steeds verder van elkaar af komt te staan en je raakt misschien zelfs in een conflict. Eenzaamheid, een verlaten of geïsoleerd gevoel ligt op de loer. Misschien begrijp je jezelf niet of misschien begrijp je de ander niet. Hoe kom je uit deze loop? Hoe kom je van deze rotonde af? Welke afslag moet je nemen? En hoe kom je bij die afslag naar meer verbinding met jezelf en met de ander?

* Bestudeer ook de sectie ‘de kracht van visualiseren’.

LASTIGE BEWEGING

Het is een extreem lastige beweging in een situatie of ontmoeting omdat je vol emotie, stress en spanning zit. En je wordt in deze situatie uitgedaagd om – met bewust- en gewaarzijn – uit de beklemmende beweging te komen. Het voelt onnatuurlijk om dit te doen, maar het levert uiteindelijk meer rust, kracht en vrijheid op. Het betekent dat je in stressvolle situaties het vermogen hebt om aandachtig te voelen, en je met een zekere afstand naar jezelf kunt kijken om vervolgens helder te communiceren. Je bent op zoek naar meer verbinding met jezelf waardoor je vervolgens beter het contact en de verbinding met de ander – in een specifieke situatie of ontmoeting – kunt opzoeken.

MUZIEK

DE RELATIE MET JE LEERDOELEN

Hoe verhoudt zich dat wat je hier krijgt aangereikt en leert met je gestelde leerdoelen? Welke stappen ga je zetten? Denk daarbij aan deze mooie set van vragen:

1. Welke inzichten heb ik opgedaan?
2. Waar ga ik op letten en niet meer doen?
3. Wat ga ik wel doen?
4. En welke gevolgen heeft dat voor mij, voor de ander of de situatie?
5. En welke invloed heeft dit op wat je hier wilt leren?

Succes met het uitstappen uit je negatieve gedrags- en communicatiepatroon.

DE KRACHT VAN VISUALISEREN

Over de positieve en duurzame effecten op je gedrag

VISUALISATIE, ONDERZOEK, ANDER PERSPECTIEF EN ERVAREN

We hebben in dit programma de kracht van visualisatie al vaak gebruikt. We gebruikten deze manier van werken om oude herinneringen op te roepen en om aan de hand van specifieke situaties je gedrag en communicatie te onderzoeken. En om vanuit een ander perspectief naar jezelf, je communicatie en je gedrag te kijken en vervolgens die blik en dat perspectief met je hele zijn te ervaren.

GEDACHTE, EMOTIE, SENSATIE, STUREN, FOCUS EN BEWUSTZIJN

Door middel van het vertalen van gedachten naar beelden – met behorende emoties en lichamelijke sensaties – focus je je mentale kracht. Je stuurt je aandacht waardoor je vaak bij vergeten herinneringen komt en je veelal de kern ziet van wat je onderzoekt. Je krijgt beter zicht en meer bewustzijn op je communicatie- en gedragspatronen – en het effect op de ander of de groep – binnen jouw levensloop. Er zijn verschillende elementen die je kunt uitdrukken in jouw ‘filters’, ‘vensters’ en ‘kijk’ op de wereld – die een rol spelen. Het bepaalt hoe jij de boodschappen, tekens en signalen tot je neemt en verwerkt. Het betreft de volgende zaken:

Filter, venster of kijkwijzePolariteiten en richtingenDe onderzoekende vraag
RichtingBenaderend – VermijdendIn hoeverre denk je benaderend of vermijdend in datgene wat je verwacht en belangrijk vindt?
ReferentiekaderIntern – ExternHoe weet je wanneer je iets goed doet? Heb je daarvoor een externe bevestiging nodig?
RelatieOvereenkomst – VerschilZie je eerst de verschillen of eerst de overeenkomsten?
AandachtsrichtingZelf – AnderenIn hoeverre ben je gericht op jezelf of op anderen?
RedenMogelijkheid – NoodzakelijkheidDoe je de dingen die je doet voornamelijk omdat het kan of omdat het moet?
RepresentatieZien – Horen – Lezen – DoenHoe weet je wanneer iemand anders goed is in zijn werk? Welk zintuig gebruik je daarvoor?
DemonstratieAutomatisch – Tijdsperiode – Aantal maal – ContinueHoe vaak heb je bevestiging nodig voordat je ergens van overtuigd bent?
ManagementrichtingZelf – AnderenWaarop ben je gericht tijdens je werk? Op het werk / de aansturing van jezelf of dat van anderen?
ActieActie – DenkenWat doe je eerst voordat je tot actie over kunt gaan?
AffiliatieTeam – OnafhankelijkIn welke rol voel je je het gelukkigst?
WerkvoorkeurDingen – Systemen – MensenWaar ben je op gericht tijdens je werk?
Primaire InteresseMensen – Omgeving – Dingen – Activiteiten – InformatieWaar ben je in je privéleven op gericht?
ChunksizeSpecifiek – GlobaalBen je gericht op de grote lijnen of details willen weten?
Emotionele Stress ResponsDenken – Voelen – KeuzeWat geeft jou het meeste stress?
TijdopslagIn time – Through timeHoe heb jij het verleden en de toekomst voor jezelf georganiseerd?
Modale Operator VolgordeNoodzakelijkheid – MogelijkheidMensen hebben de voorkeur om in termen te praten van ‘noodzakelijkheid en dan mogelijkheid’ of ‘mogelijkheid en dan noodzakelijkheid.

CONSTANT AAN HET VISUALISEREN

Je kunt nu vast ook concluderen dat we constant – en veelal onbewust – aan het visualiseren zijn. In dit leiderschapsprogramma heb je dat ontleed en afgepeld door het effect van je gedachten – en de daarbij behorende beelden – op je emotie, je lichamelijke sensaties en je automatische en routinematige gedrags- en communicatiepatronen te onderzoeken. Je hebt meer bewustzijn gekregen op hoe je je laat beïnvloeden door scenario’s, een mogelijke toekomst en de interne dialoog die je met jezelf voert.

JE AUTOMATISCHE PATROON OF DE NIEUWE WEG?

Het is bewezen dat gedachten en daarmee ook visualisaties dezelfde mentale instructies produceren, als werkelijke acties. Anders gezegd: visualisatie heeft hetzelfde effect op je brein als echte acties. De gedachten die je in beelden, emoties en lichamelijke sensaties tijdens een visualisatie vertaalt, creëren – nieuwe – neurale wegen. Je brein ‘vertelt’ de neuronen namelijk dat je een actie echt aan het uitvoeren bent. Je maakt daarmee door de visualisatie een herinnering en een ervaring in je geheugen. De visualisaties bevestigen daarmee je bestaande gedrags- en communicatiepatronen. Maar wat zou er nu gebeuren als je nieuw gedrag- of communicatiepatronen visualiseert? Daar gaan we in dit deel naar kijken.

VOORBEELDEN

Sporters zoals de basketballer Michael Jordan en de ‘free climber’ Alex Honnold visualiseerden eerste hun beweging voordat ze hem werkelijk uitvoerde. Door deze visualisatie werd de werkelijk actie effectiever, efficiënter, krachtiger en daarmee succesvoller. In de actie maakten ze hun lichaam klaar voor een specifieke beweging of actie. Ook met gedrag en communicatie werkt dit zo.

DE KRACHT VAN VISUALISATIE EN LEREN

In de visualisaties die je hier krijgt aangereikt, ga je gewenste gedrags- en communicatiepatronen visualiseren. Je creëert daarmee nieuwe paden, herinneringen en ervaringen in je brein. Door deze paden te creëren, heb je een keuze om te reageren in plaats van je standaard, routinematige en automatische gedrag te volgen. Als je met aandacht en verwondering – in het moment – je gedrag en je communicatie – in een specifieke situatie of ontmoeting – kunt aanschouwen, kan je brein je gedrag en je reactie stoppen en kiezen tussen het oude gedrags- of communicatiepatroon of het nieuwe gevisualiseerde patroon op basis van deze gevisualiseerde ervaring. Omdat de gevisualiseerde actie – bekend voor je brein in de vorm van een herinnering – bekend is, zal de daadwerkelijke actie in een werkelijke ontmoeting makkelijker en natuurlijker gaan. Je gereedschapskist is daarmee uitgebreid met een nieuwe tool. Eentje die jou of de ander beter past in die desbetreffende situatie of ontmoeting.

INSPIRATIE IN JE MAIL

– Om nieuwe inspiratie in je mail te ontvangen –

Je gegevens zijn veilig en met één klik meld je je af mocht de informatie je niet bevallen.

“Where you stumble and fall,
there you will find gold.”