• Aandacht en bewustwording - persoonlijke ontwikkeling

HET TRAINEN VAN AANDACHT

EEN DIEPGAANDE BEWUSTWORDING

AANDACHT GEEFT RUST EN VRIJHEID

Je gedachten geven emoties en lichamelijke sensaties en vice versa. Ze zijn met elkaar verbonden. Het bewust ervaren, maar vooral het observeren van deze drie-eenheid, zorgt dat we niet door deze gedachten, emoties en lichamelijke sensaties worden gegijzeld. We laten ons niet meevoeren in de achtbaan of maalstroom die soms in ons woedt. We zweven er als het ware boven en kijken met verwondering naar wat ons nu weer overkomt. Die verwondering geeft meer rust en vrijheid.

EEN ALGORITME DAT JE GEDRAG AANSTUURT

Het bewust ervaren en aanschouwen van deze drie-eenheid is één van de belangrijkste vaardigheden voor persoonlijke ontwikkeling. Wat gebeurt er met jou op dat specifieke moment, in die situatie en in contact met die persoon? Je voelt en ziet wat er in jou gebeurt om vervolgens een intentie van een beweging te voelen – je gedrag dat je op dat moment wilt laten zien. Deze beweging heeft een effect op jou en de ander. Die complexe interacties in deze drie-eenheid – zie als het een algoritme – stuurt dus jouw gedrag aan. En meer zicht daarop is wat mij betreft de uitdaging!

BELANGRIJKE EIGENSCHAP VOOR PERSOONLIJKE ONTWIKKELING

Vaak reageren we met intuïtief gedrag. We hebben het niet in de gaten. Het is een primaire beweging die in ons opkomt. Je grenst af, je verstopt je, je bent liefdevol, je gaat zorgen etc. Maar soms wil je deze instinctieve reactie niet meer geven omdat hij je pijn doet, een naar effect heeft op de ander of onvoldoende effectief is. Je merkt het vaak als je steeds in diezelfde situatie terechtkomt of datzelfde rotgevoel hebt. Je bent toe aan ander gedrag. Iets wat minder instinctief is, maar meer aanvoelt als een secundaire beweging. Gedrag dat je minder bekend is of misschien nog nooit hebt getoond. Aandacht is dan het middel om die stap te zetten.

AANDACHT TRAINEN

Aandacht is te trainen. En dat doe je door af en toe rust te nemen en stil te staan. En dat kan overal. Je kan de radio uitdoen in je auto, je mobiel een aantal uur uitzetten, je kan in jezelf afdalen als je naar een vergadering loopt of in een vergadering even figuurlijk uit jezelf treden en jezelf aanschouwen in relatie tot de groep.

MEDITATIE ALS VERDIEPING

Meditatie verdiept en is de basis voor het trainen van aandacht. Je voelt dingen die je in het dagelijks leven niet gewaar bent omdat ze door andere prikkels veelal worden overschaduwd. Misschien heb je het al een keer geprobeerd en lukte het niet om het vol te houden. Maar wat als meditatie nu een groot avontuur is. Dat in het stille zitten zich als een spannend avontuur vol verwondering naar binnen ontvouwt.

AANDACHT IN HET DAGELIJKS LEVEN

De ervaring leert dat als je regelmatig aandacht traint, je ook in je dagelijks handelen meer aandacht hebt. Naast vermindering van stress, de positieve invloed op je gezondheid, kan het ook een sterk effect hebben op je persoonlijke ontwikkeling. Graag daag ik je daartoe uit. Hieronder een meditatie-instructie die als een avontuur aanvoelt:

1. Meditatie-instructie
2. De hindernissen
3. Werken met hindernissen