‘REIZEN IN JEZELF’

– persoonlijk en zakelijk leiderschapsprogramma –

“Het gaat niet om veranderen,
maar om het vinden van nieuwe wegen.”

EEN AVONTUUR OVER VINDEN

Wie ben je nu echt? En laat je dat aan de wereld zien? Hoe leid je jezelf? En hoe ben je in contact met anderen? Wat is jouw kompas? En hoe kun je dat in je dagelijks leven blijven volgen? Om daar te komen, zul je een reis in jezelf moeten maken. Durf je dat aan? Het is een spannend avontuur dat je veel brengt.

ERVAAR RUST

BENUT JE KRACHT

VOEL VRIJHEID

BELEEF PLEZIER

VIND BETEKENIS

WAT ONTVANG JE?

– Studiemateriaal om de reis in jezelf optimaal te gidsen –

27 e-mails (wekelijks)

27 weken lang ontvang je elke vrijdagochtend om 7.00 uur een e-mail met theorie, oefeningen, opdrachten, video’s, meditaties, inspiratie en visualisaties die je in het weekeinde tot je kunt nemen om de theorie, het geleerde en de oefeningen vervolgens in de dagen daarop in de praktijk toe te passen. Je leert daarmee in je dagelijks handelen.

45 Persoonlijke video’s

Elk deel van het programma (14 delen) wordt met 3 persoonlijke video’s ingeleid. Een video met de inleiding van het thema bestaande uit korte praktische informatie uit de ontwikkelingspsychologie, opdrachten en best practices en klantcases.

Meer dan 500 vragen

Een aangereikt antwoord brengt je meestal niet verder. Een goede vraag doet dat wel. Daarom worden er in elk deel concrete vragen gesteld die meer zicht geven op je gedrag en je communicatie. Mede doordat je de antwoorden op deze vragen in perspectief kunt plaatsen met de aangereikte theorie, de klantvoorbeelden, de inspiratie, je reisgenoten in de groep en in het perspectief uit de coaching.

Werken met de metaforische leerlijn

Het programma is op basis van de metaforische leerlijn ontwikkeld. Door steeds op het juiste moment de je juiste informatie en thema’s aan te reiken maak je een gecontroleerde en diepgaande reis in jezelf mede door de tweewekelijkse coaching. Het gevolg is dat je lerend vermogen met sprongen toeneemt.

14 coachingsessies (tweewekelijks)

Elk deel van de training bestaat uit 2 weken met 2 e-mails en een coachingssessie. De coachingssessie wordt vlak voordat het nieuw deel van het programma wordt verzonden gehouden. In een kleine groep van maximaal 10 deelnemers wordt dan de afgelopen twee weken geïntegreerd. Er is ruimte om te delen, te vragen en om gecoacht te worden. Om elke keer weer een stap in je ontwikkeling te maken.

Meer dan 50 korte en grote opdrachten

Elk vrijdag ontvang je – voor die week – een aantal korte of grote opdrachten die je inzicht bevorderen en je gedrag en je communicatie beter laat begrijpen. Om er vervolgens in de praktijk mee aan de slag te gaan. Dat kan door jezelf te observeren maar ook door te doen. Je leert namelijk het meest door te experimenteren.

Toegang tot digitale leeromgeving

Je krijgt toegang tot de digitale leeromgeving waarin informatie uit de ontwikkelingspsychologie, boeddhistische principes en wijsheden, elementen uit de neurolinguïstisch programmeren, systemisch werk en transactionele analyse wordt uitgelegd en die je met vragen, oefeningen en opdrachten in praktijk brengt.

Meer dan 50 inspiratieverhalen

Elke twee weken ontvang je verdiepende inspiratie in de vorm van films, documentaires, korte video’s, artikelen, podcasts en boeken, die het thema van die week nog verder verdiepen en die de aangereikte informatie vanuit een ander perspectief en in een ander context belicht. Er is vaak een connectie met natuur en bewegen.

ERVARING MET HET LEIDERSCHAPSPROGRAMMA

★★★★★

“Norbert heeft een krachtig programma neergezet waar veel aangeraakt wordt en er vervolgens ook veel ruimte is om te kijken wat boven komt.”

★★★★★

“Norbert neemt je aan de hand, luistert, denkt mee en geeft een duwtje waar nodig. Waar ik zelf alle mogelijke uitvluchten verzon bleef Norbert op een fijne maar kritische manier scherp. Voor mij precies wat ik nodig had. Alles is aanwezig om een stap te maken in je persoonlijke en professionele ontwikkeling.”

★★★★★

“Goed, paste goed op eerdere cursussen met een verlengstuk naar werk-leven.”

★★★★★

“Ik gun een ieder te mogen ervaren wat niet met woorden is te beschrijven. ‘Reiziger, wees niet bang, volg je hart en loop mee met Norbert.’ Dìt is de weg! Met waardering, respect en dankbaarheid.”

★★★★★

“Mooi mix van theorie, verhalen en anekdotes. Een hele goede spreker. Helder en goede voorbeelden.”

★★★★★

“Inspirerend. Mooie balans tussen gevoel en pragmatische wereld.”

★★★★★

“Energiek, inspirerend, goed luisterend en oprecht. Weet waar hij over praat.”

★★★★★

“Heel interessant en heel erg passen in de huidige tijd. Zingeving en heroriëntatie.”

★★★★★

“Een feest om naar te luisteren.”

★★★★★

“Zeer onderhoudend, goede verhalen, goede herhaling op de juiste momenten.”

★★★★

“Open, helder, professioneel en mooi en knap vond hoe zich telkens weer kwetsbaar opstelde. Dat heeft een positief effect op anderen en maakt anderen ook bereid zich kwetsbaar op te stellen. Hierdoor ontstaat eerlijke setting. Heel fijn!”

★★★★★

“Norbert heeft me gegidst bij het nemen van een belangrijk besluit. Een keerpunt in mijn leven. Met zachte, maar besliste hand heeft hij me geholpen om mijn stappen te zetten, op koers te blijven in wat er voor mij echt toe doet. Norbert doet dat met scherpe maar ook hartelijke feedback.”

★★★★★

“Het was een hele fijne training; ook door het intieme contact met de mede-cursisten die hun persoonlijke zaken deelden.”

★★★★★

“Ik vond dat je een hele mooie sfeer en energie hebt neergezet, met je kwetsbaarheid, duidelijkheid en omgang met ieders inbreng.”

★★★★★

“Ik vind het geweldig om te zien hoe Norbert doet wat hij doet, hoe hij gaat waar hij voor gaat. Hij bedenkt, richt in, durft en doet: Lef! En dan de hoeveelheid aandacht en zorg die hij daarin legt, bij iedere stap.”

★★★★★

“Ik heb Norbert ervaren als een positieve trainer/man waar je je veilig en fijn bij voelt en die je steunt en waar nodig, de verdieping opzoekt, om de ontdekkingsreis aan te gaan, op verschillende vlakken in het leven”

★★★★★

“Boeiend van begin tot einde. In sneltreinvaart door mooie theorie en voorbeelden. Gedicht prachtig. Leuke oefeningen.”

★★★★

“Heel inspirerend, zet aan tot nadenken over eigen patronen.”

★★★★★

“Zeer open, inspirerend en warm. Hij stelt zich kwetsbaar op en creëert een veilige setting. Goede (verhalen)verteller.”

★★★★★

“Relevant geeft inzicht in hoe teams werken wat direct toepasbaar is.”

★★★★

“Fijn om naar te luisteren, wist goed de groep te leiden en ook persoonlijk op ieder zijn vraag in te gaan. Leuke interactie.”

★★★★★

“Zeer inspirerend en uitnodigend tot meer van abstract naar concreet en weer terug.”

★★★★

“Inspirerend en aanzetten tot nadenken. Een begin dat verlangt naar meer. Ik was verrast over hoe snel het de diepte inging, maar ervaarde dat als prettig en als meerwaarde.”

★★★★★

“De afgelopen jaren heeft Norbert mij bijgestaan in het vinden en volgen van mijn eigen pad. Zijn ondersteunende kracht en warme verwelkomingen hebben me enorm geholpen. Bovenal durft Norbert, in al zijn eigen kwetsbaarheid, net die ene vraag te stellen die alles kan openbreken.”

★★★★★

“Heel fijn gepassioneerd, open en helder.”

DE LEIDRAAD VAN HET PROGRAMMA

– Een gecontroleerde en gestructureerde diepgaande reis in jezelf –

1. BEHOEFTE EN DOEL

Je gaat dit traject niet zomaar aan. Je hebt iets uit te zoeken. Je herkent het patroon, maar je komt er niet uit. Of er is veel druk op je werk of in je leven en is het lastig om overzicht te krijgen. Of je bent op zoek naar de volgende stap in je ontwikkeling. Je weet dat in elke levensfase, je weer wordt uitgenodigd om naar jezelf moet kijken. Wat heb je nu weer te leren? Dat gaan we in dat eerste deel van het programma onderzoeken. Concrete doelen die jij uit dit programma wilt halen.

2. DE BELANGRIJKSTE VAARDIGHEID VAN LEIDERSCHAP

Aandacht en verwondering zijn de belangrijkste vaardigheden bij persoonlijk en zakelijk leiderschap. En dat ga je aan het begin van dit programma verder ontwikkelen en in je dagelijks handelen toepassen. Als je met de aandacht en met verwondering naar jezelf en je omgeving kunt kijken dan word je bewuster van je gedachten, je emoties en je lichamelijke sensaties. En je ziet hoe deze verband houden met je gedrag en met je omgeving.

3. BEWUSTZIJN OP JE GEDRAGSPATRONEN

Hoe meer bewustzijn je hebt op je gedrag en de wijze waarop je communiceert, hoe beter je in staat bent om te zien wat effectief is, goed voelt en je past. Je ziet ook wanneer je verkrampt, terugtrekt, aanpast en je uit contact gaat. Je beschermingsmechanismen komen tevoorschijn. Je raakt geïsoleerd en komt in je ‘favoriete rotgevoel’ terecht. In dit deel van het programma ga je jouw gedrag en je communicatie op diepgaande wijze ontrafelen. Je ontwikkelt meer zicht op al die complexe manieren van reageren die je in verschillende situaties en bij verschillende personen laat zien. Zodat je later in het traject beter weet wat je wel wilt doen en wat niet. Je krijgt meer zicht op wat je te leren hebt.

4. ONTDEKKEN – ‘REIZEN IN JEZELF’

Wordt ons gedrag nu door onze genen of door onze opvoeding bepaald? Die vraag is nog nooit goed beantwoord. Wat we wel weten is dat een aanzienlijk deel van je gedrag door de eerste jaren van je leven en je opvoeding wordt bepaald. En weet hebben van hoe je gedrag is ontstaan en waarom je de dingen zo geleerd hebt, is cruciaal om jezelf te begrijpen.

5. ANDERE KEUZES ZOEKEN

In die eerste jaren van je leven is er een blauwdruk van jouw gedrag ontstaan die je je hele leven hebt meegenomen. Waar het vroeger jouw beste manier was om zo te reageren, is dat nu soms niet het geval. In het hier en nu, in je volwassen leven heb je een keuze. Een keuze die je beter past, maar die je nog niet zo goed kent. Je weet nu wat je te leren hebt. En die keuze ontstaat pas als je dingen kunt loslaten.

6. HET CREËREN VAN RUIMTE

Als je iets loslaat dan kun je weer iets vastgrijpen. En als dat wat je vasthield nou jouw manier is om aandacht en waardering te krijgen? Maar in jouw manier van geaccepteerd worden zit vaak ook iets wat ten koste gaat van jezelf en van wie je werkelijk bent. Als je daar nu langzaam bewust van bent, ben je dan ook in staat om dat los te laten? Wetende dat – na experimenteren, vallen en opstaan – wat je opnieuw vastgrijpt meer rust, kracht en vrijheid brengt. Uiteindelijk merk je – na even zoeken – dat er prachtige dingen in die nieuwe manier verscholen liggen. Een nieuwe wereld die wacht om ontdekt te worden. En om daar te komen, ga je op avontuur.

7. HET VINDEN VAN NIEUWE WEGEN

Jezelf beter leren kennen en het vinden van nieuwe manieren vraagt veel van je en is niet makkelijk. Het is goed om daar begeleiding bij te zoeken. Niet een programma of iemand die vertelt hoe het moet. Als geen ander weet ik dat jij de beste gids bent om je eigen pad te lopen, maar je hoeft het niet alleen te doen. Het programma, de groep en ik helpen je mee zoeken naar het wezenlijke en laat je nieuwe inzichten, strategieën en vaardigheden opdoen. Waardoor je je eigen kompas beter kunt volgen en zich een pad ontvouwt dat meer rust, kracht en vrijheid, plezier en betekenis geeft.

ACHTERGROND LEIDERSCHAPSPROGRAMMA

– Denken, voelen, doen, ervaren en leren in het dagelijks handelen –

DE ‘OOSTERSE’ EN ‘WESTERSE METHODE’

Er zijn twee grote stromingen in persoonlijk leiderschap die je onder de noemer ‘oosters’ en ‘westers’ zou kunnen vatten. De ‘Westerse’ manier is vooral cognitief, meer gericht op analyseren en begrijpen. Het is vaak meer wetenschappelijk en gaat vaak uit van modellen en theorieën. In de ‘Oosterse’ gedachte ben je vooral op gericht op aandacht. Een gedachte, emotie of lichamelijke sensatie komt op, je bent je er bewust van, je weet dat dit een tijdelijke staat van zijn is, het vervliegt en een nieuwe gedachte en emotie dient zich aan. Je vindt het bijvoorbeeld terug in het Boeddhisme of Taoïsme. Beiden hebben grote waarde.

COMBINEREN VAN BEIDE METHODEN

Het mooie van deze stromingen is dat ze complementair aan elkaar zijn en je ze daarmee naast elkaar te gebruiken zijn. Door aan de hand van modellen en theorieën in ‘jezelf te reizen’, begrijp je je gedrag, je talenten, vaardigheden en capaciteiten beter. Deze reis wordt krachtiger als je dat me aandacht in de vorm van lichamelijke sensaties, emoties en gedachten kunt waarnemen. De methoden versterken elkaar waardoor je lerend vermogen toeneemt en duurzamer is, en je sneller en diepgaander leert.

GROTE WAARDE AAN AANDACHT

Om die reden wordt er in het begin van het programma de nadruk gelegd op het trainen van deze aandacht en verwondering. Het is de basis van deze ‘Oosterse’ gedachte en tezamen met modellen en theorieën maken die je opmerkzamer in het dagelijks leven. Je herkent het eerder als je in een specifiek gedrags- of communicatiepatroon zit waardoor je beter in staat bent om daaruit te stappen.

COACHINGSWIJZE: GEBRUIKTE THEORIEËN EN METHODEN

Het leiderschapsprogramma gebruikt een scala aan theorieën en modellen om je gedrag beter te begrijpen. Elementen uit Neurolinguïstisch Programmeren, Transactionele Analyse, Systemisch Werk en Boeddhistische principes lopen als een rode draad door het programma en geven je informatie, middelen en oefeningen om je eigen gedrag onder de loep te nemen en te analyseren.

DE NATUUR EN BEWEGING ALS BELANGRIJKE BRON

Om het programma nog meer tot zijn recht te laten komen wordt natuur en beweging ingezet. In opdrachten worden de twee stromingen met beweging en de natuur gecombineerd. Het geeft een verruimend en verstillend gevoel waardoor elke methode nog beter tot zijn recht komt. Het is magisch om dat elke keer weer te ervaren.

INSPIRATIE: DE KRACHT VAN VERHALEN

Elk aangereikt thema en model wordt door inspiratie terzijde gestaan. Verhalen, gedichten, muziek en beelden weten vaak onze diepste kern te raken en je komt dan bij diep verborgen plekken waar iets belangrijks valt te halen. Laat jezelf raken. Bovendien geven voorbeelden of verhalen ons vaak een nieuw perspectief op ons eigen gedrag.

1
2
3
4
5
6
7
8
1

JE LEEFT JE AUTOMATISMEN EN PATRONEN

Je weet misschien globaal wat je in je leven of op je werk wilt leren, maar je leeft op onbewuste wijze je automatismen en patronen. Je reageert instinctief en volgens vast gewoontegedrag op situaties en je hebt nog niet goed in de gaten dat er ook andere mogelijkheden zijn. En als je dat wel beseft, heb je geen idee hoe je dat anders zou kunnen doen.

2

JE PATRONEN HERKENNEN

Je merkt dat bepaald gewoontegedrag niet altijd effectief is en je begrijpt niet precies waarom. In bepaalde situaties overreageer je. Of je komt steeds in dezelfde vervelende situatie of hetzelfde nare gevoel terecht. Langzaam ontstaat het besef dat je echt iets te leren hebt. Je ervaart incompetentie.

3

DE WIL OM TE VERANDEREN

Je beseft dat het tijd wordt om dat oude gewoontegedrag aan te pakken. Er valt iets te leren. Soms ligt daar een wake-up-call of crisis aan ten grondslag. Of je staat voor een uitdaging waarvan je weet dat je begeleiding nodig hebt. Zet je door, daal je verder af of trek je je terug in gewoontegedrag. Dat wordt hier de grote vraag.

4

TRANSFORMATIEPUNT: OUD GEDRAG DOORBREKEN

Je hebt inzicht in hoe dat gewoontegedrag is ontstaan. En hoe disfunctioneel dat in sommige situaties is. Je wilt van die automatische piloot af, maar je ziet de nieuwe stap nog niet. Het gevolg is dat gedachten, gevoelens en lichamelijke sensaties ongenadig door elkaar heen lopen. Het voelt spannend en chaotisch; overzicht krijgen lukt nog niet. De kunst is vertrouwen te houden en een stap te zetten die aanvankelijk tegen je gevoel indruist. Tijd voor een nieuwe duurzame beweging!

5

EXPERIMENTEREN MET NIEUW GEDRAG

De eerste stappen voelen onnatuurlijk omdat je deze manier van doen niet kent. Het is een periode van experimenteren; van vallen en opstaan. Je probeert nieuw gedrag uit en dat is ongemakkelijk. Je begeeft je op nieuw terrein. En soms voel je al de voordelen van je nieuwe gedrag. Je kunt en wilt in ieder geval niet meer terug. Je begint bewust te leren, maar het blijft spannend.

6

NIEUWE MOGELIJKHEDEN DIENEN ZICH AAN

Wat eerst moeite kostte, gaat nu makkelijker. Je ziet ineens oplossingen voor mogelijkheden die je voorheen niet zag. Je hebt steeds duidelijker voor ogen waar je naar toe wilt. Nieuwe kansen dienen zich plotseling aan en er is vaak onverwachte hulp van buitenaf. Het kost nog wel energie en aandacht, maar je bent goed op weg.

7

RUIMTE, RUST EN KRACHT

Het gaat beter en beter. Het nieuwe gedrag begint gewoner en zelfs comfortabeler te voelen. Er ontstaat ruimte en daarmee rust en kracht. Je pendelt tussen bewust en onbewust bekwaam. Je bent een forse stap verder in je ontwikkeling en dat bevalt goed.

8

INTEGRATIE

Je hebt je nieuwe gedrag eigen gemaakt. Je kan er in diverse contexten mee spelen. In stresssituaties kan het weer de kop opsteken, maar je bent veelal in staat om op je nieuwe weg te blijven of er weer snel naar terug te keren.

WEEKPLANNING LEIDERSCHAPSPROGRAMMA

– Op zoek naar meer rust, kracht, vrijheid, plezier en betekenis –

WEEK 1

KICK-OFF

ONTMOETEN, KENNISMAKEN, REGELS EN AFSPRAKEN

WEEK 1 EN 2

STAP 1

JE BEHOEFTE CONCRETISEREN – INZICHT IN JE LEERPROCES

Doel: Het achterhalen wat je uit dit traject wilt halen. Wat wil je leren? Van welke dingen wil je af? Wat zijn je verlangens? Wat geeft je betekenis? Welke obstakels kom je vaak tegen? Hoe vind je meer vrijheid, rust, kracht, plezier en betekenis?

Beschrijving: Voordat we met het traject beginnen, inventariseer je wat je uit dit traject wilt halen. Waar liggen je verlangens, behoeften en op welke manier wil je meer betekenis vinden? Gedurende het traject worden deze doelen vaak verder geconcretiseerd, vallen er dingen weg en komen er elementen bij. Nu is het goed om een start te maken en richting te kiezen.

Leerlijn: Stap 1

Theorie: Inzicht in de 8 stappen van het leerproces.

Opdracht: Concretiseren van je doelen, verlangens en behoeften.

Ondersteuning: Coaching, persoonlijke video’s, visualisaties, meditaties, gespecificeerde vragenset en inspiratie behorende bij het thema doelen, verlangens en behoeften.

WEEK 2

1STE COACHING

CONCRETISEREN EN DELEN VAN JE BEHOEFTE EN DOELEN

WEEK 3 EN 4

STAP 2

DE BELANGRIJKSTE EIGENSCHAP VOOR PERSOONLIJK EN ZAKELIJK LEIDERSCHAP

Doel: Inzicht krijgen in je gedrag en je communicatie door te focussen op de gedachten, emoties en lichamelijke sensaties die daarbij horen. Je geeft daar letterlijk meer woorden en betekenis aan.

Beschrijving: Het bewust ervaren en aanschouwen van je gedachten, je emoties en je lichamelijke sensaties, is een van de belangrijkste vaardigheden voor persoonlijke en zakelijke ontwikkeling. Wat gebeurt er met jou op dat specifieke moment, in contact met die persoon of die situatie? Die complexe interacties van gedachten, emoties en sensaties sturen jouw gedrag aan. Meer zicht en bewustzijn daarop, is wat we in dit traject aandacht geven. Hoe groter je bewustzijn op je gedrag- en je communicatiepatronen hoe groter je invloed daarop. Aandacht, verwonderingen en daarmee een toenemend bewustzijn is de basis voor jouw persoonlijke groei.

Leerlijn: Stap 1

Theorie: Het algoritme van gedrag

Opdracht: Het ontwikkelen en activeren van aandacht en verwondering in je dagelijks handelen met als gevolg meer bewustzijn op je gedrags- en communicatiepatronen.

Ondersteuning: Coaching, persoonlijke video’s, visualisaties, meditaties, aandachtstraining, specifieke vragensets, oefeningen, opdrachten en inspiratie behorende bij het thema aandacht en verwondering.

WEEK 4

2DE COACHING

DE UITKOMSTEN VAN JOUW OEFENING IN AANDACHT EN VERWONDERING

WEEK 5 EN 6

STAP 3

CIRKEL VAN COMMUNICEREN

Doel: Meer bewustzijn op je gedrags- en communicatiepatronen door het in 6 stappen te ontleden.

Beschrijving: In een ‘volle ontmoeting’ doorlopen we zes verschillende stappen. Je gaat in dit deel van het programma die stappen in je dagelijkse communicatie onderzoeken. Hoe communiceer je en gedraag je in het hier en nu? En hoe deed je dat in het verleden. Je ontwikkelt een verregaand bewustzijn op je gedrag en je communicatie aan de hand van begrippen als contact, hechten, intimiteit, afscheid, rouwen en zin geven. Bovendien leer je steeds beter het gedrag en de communicatie te doorgronden van anderen.

Leerlijn: Stap 1

Theorie: Cirkel van communiceren

Opdracht: Het creëren van meer bewustzijn op je gedrag en je communicatie door dit te onderzoeken.

Ondersteuning: Coaching, visualisaties, meditaties, oefeningen, opdrachten, vragen en inspiratie op de thema’s contact, hechten, intimiteit, afscheid, rouwen, zingeving en betekenis.

WEEK 6

3DE COACHING

DE EERSTE RESULTATEN VAN JE ONDERZOEK ONDER DE LOEP

WEEK 7 EN 8

STAP 4

CIRKEL VAN COMMUNICEREN – VERDIEPING

Doel: Een nog dieper bewustzijn op je gedrag en je communicatie.

Beschrijving: Hoe groter je bewustzijn op je communicatie en je gedrag hoe groter het effect van het programma. Je hebt letterlijk meer zicht en bewustzijn waardoor je beter in staat bent om een keuze te maken in wat je wel wilt en wat niet.  Om overzicht en bewustzijn te krijgen, wordt er in deel 1 verdere verdieping naar je communicatie gefaciliteerd en wordt er naar je gedrag, je gedachten, je emoties en je lichamelijke sensaties gekeken. Je gaat met nog meer focus naar contact, hechten, intimiteit, afscheid, rouwen en zin geven kijken.

Leerlijn: Stap 1

Theorie: Cirkel van communiceren

Opdracht: Het creëren van meer bewustzijn op je gedrag en je communicatie door dat in het dagelijks leven te onderzoeken.

Ondersteuning: Coaching, visualisaties, meditaties en inspiratie op de thema’s contact, hechten, intimiteit, afscheid, rouwen, zingeving en betekenis.

WEEK 8

4DE COACHING

BEWUSTZIJN OP JE COMMUNICATIE EN JE GEDRAG

WEEK 9 EN 10

STAP 5

AFWEERMECHANISMEN EN ISOLEERSTIJLEN

Doel: Meer zicht en bewustzijn op je overlevingsstrategieën krijgen en hoe je daarin jezelf zo kunt isoleren.

Beschrijving: We leren van jongs af aan ons aan te passen omdat we zo afhankelijk zijn van onze ouders en opvoeders. In aanpassing en sociaal wenselijk gedrag krijgen we aandacht, warmte en geborgenheid. Instinctief hebben we de neiging om tot de groep te willen behoren. Onderdeel van de groep geeft ons veiligheid. Om in de groep te bewegen en om onszelf te beschermen, hebben we verschillende aanpassings- en afweermechanismen ontwikkeld. Je gaat deze mechanismen en wat er achter zit onderzoeken. Juist dat wat je beschermt verdient aandacht.

Leerlijn: Stap 1

Theorie: Inzicht in tientallen afweermechanismen en isoleerstijlen.

Opdracht: Inventariseren welke beschermingsmechanismen en isoleerstijlen jij in welke situatie gebruikt.

Ondersteuning: Coaching, visualisaties, meditaties, vragen, opdrachten, oefeningen en inspiratie bij afweermechanismen en isoleerstijlen.

WEEK 10

5DE COACHING

JE OMGANG MET AFWIJZING EN – DREIGENDE – PIJN 

WEEK 11 EN 12

STAP 6

JE TALENTEN, VAARDIGHEDEN EN CAPACITEITEN ONDER DE LOEP

Doel: Achterhalen van je talenten, vaardigheden en capaciteiten. Waar zijn ze ontstaan en hoe spelen ze in je huidige relaties, ontmoetingen en situaties? En wat heb je te leren? Want elk talent, vaardigheid of capaciteit heeft ook zijn achilleshiel.

Beschrijving: Je gaat kijken naar je talenten, vaardigheden en capaciteiten. Waar ben je goed in? Waar heb je dat geleerd? Wat doe je dan? Maar ook, wat heb je gelaten om hier goed in te worden? Wat is het nadeel van dit talent, deze vaardigheid of die capaciteit? Hoe kan je jouw potentieel beter benutten?

Leerlijn: Stap 2 en 3

Theorie: De ontwikkeling van talenten, vaardigheden en capaciteiten.

Opdracht: Analyseren hoe je talenten, vaardigheden en capaciteiten zijn ontstaan, hoe je ze in de praktijk brengt en wat je te leren hebt.

Ondersteuning: Coaching, persoonlijke video’s, visualisaties, meditaties, toegang tot de theorie van de gedragsanalyse in digitale leeromgeving, oefeningen, opdrachten, specifieke vragensets en inspiratie behorende bij het thema talenten, vaardigheden en capaciteiten.

WEEK 12

6DE COACHING

HET VERBAND TUSSEN AANDACHT EN KWALITEITEN

WEEK 13 EN 14

STAP 7

BOODSCHAPPEN, TEKENS EN SIGNALEN BEGRIJPEN

Doel: Zicht krijgen op hoe jij de wereld interpreteert. Je krijgt meer zich op je wereldbeeld en hoe dat is ontstaan.

Beschrijving: Wat is nu bepalender in ons gedrag ‘nature’ of ‘nurture’? Dat kunnen we niet precies bepalen, maar door mensen als BowlbyReichMahler en Erikson weten we wel dat onze gezinssituatie en opvoeding een sterke invloed op ons gedrag hebben. En op basis van tekens, boodschappen en signalen van onze opvoeders ontstaan er gevoelens en deze gevoelens bepalen voor een groot deel ons gedrag en ons wereldbeeld. Je krijgt meer zicht op hoe je de wereld interpreteert.

Leerlijn: Stap 3

Theorie: De invloed van boodschappen, tekens en signalen op jouw gedrag en wereldbeeld.

Opdracht: Identificeren van de boodschappen, tekens en signalen in je geschiedenis en wat ze deden met jouw wereldbeeld.

Ondersteuning: Coaching, persoonlijke video’s, visualisaties, meditaties, toegang tot de theorie van de gedragsanalyse in digitale leeromgeving, oefeningen, specifieke vragensets en inspiratie behorende bij het thema tekens, boodschappen en signalen.

WEEK 14

7DE COACHING

JOUW GEVOELENS VERKLAARD OP BASIS VAN JOUW SUBJECTIEVE INTERPRETATIE

WEEK 15 EN 16

STAP 8

JE GEDRAG EN STRATEGIEËN IDENTIFICEREN

Doel: Jouw wereldbeeld, de omgang met je ouders, opvoeders en familie leidde tot verschillende gedrags- en communicatiestrategieën. Er vormt zich als het ware een blauwdruk die je de rest van je leven meeneemt. In het hier en nu reageer je vanuit deze in je verleden opgebouwde blauwdruk. Meer zicht en bewustzijn op deze blauwdruk, zorgt dat je in het moment meer controle hebt over je communicatie en je gedrag. Maar eerst heb je de taak om ze in kaart te brengen.

Beschrijving: Je hebt in je leven specifiek gedrag ontwikkeld. Het is de natuurlijke manier waarop je dingen doet. In dat gedrag ben je heel goed. Je volgt beproefde strategieën en doet dat vaak met specifieke gedachten en gevoelens. Het is haast instinctief geworden. Je hebt het nauwelijks in de gaten. We gaan je bewuster maken van je gedrag, kijken wat werkt, wanneer en waar dit gedrag je dwarszit. Wat heb je te leren? En wat zou wellicht een andere beweging of mogelijkheid voor jou kunnen zijn?

Leerlijn: Stap 3 en 4

Theorie: Achtergrond en beschrijving van de zes dominante gedragsstrategieën.

Opdracht: Aan de hand van praktijkvoorbeelden uit je werk en je privéleven ga je deze gedragsstrategieën achterhalen. Je ziet de voor- en nadelen van deze strategieën en merkt daarmee ook in welke situatie ze jou voordeel opleveren en waarom ze soms in andere situaties zo ineffectief zijn.

Ondersteuning: Coaching, persoonlijke video’s, visualisaties, meditaties, oefening, opdrachten en inspiratie bij het thema dominante levensstrategieën.

WEEK 16

8STE COACHING

DE BLAUWDRUKKEN EN BRONNEN NAAR DE OPPERVLAKTE

WEEK 17 EN 18

STAP 9

HET OPENEN VAN EEN NIEUWE RUIMTE

Doel: Het creëren van een open ruimte door los te laten, nieuwe verantwoordelijkheden te ontdekken en door die verantwoordelijkheden op te pakken.

Beschrijving: Op dit belangrijke moment in de training heb je een beter zicht gekregen hoe je communicatie en gedrag in elkaar zitten. Je weet grotendeels hoe het ontstaan is. En je weet wat je niet meer wilt doen. Hetgeen wat je niet meer wil doen laten we op rituele wijze los. In het loslaten ontstaat een open ruimte waar je nieuwe dingen kunt doen. Kun je ander gedrag laten zien en meer je eigen verlangens volgen? En als die ruimte er is dan begint het avontuur pas echt. Dan heb je ruimte om nieuwe dingen op te pakken.

Leerlijn: Stap 4

Theorie: Inzicht in systemische principes vanuit het contextuele gedachtegoed.

Opdracht: Het loslaten van dingen die je niet meer wilt doen. Je focust daarmee minder op de buitenwereld, maar meer op je binnenwereld. Wat zijn je verlangens, doelen en wat geeft jou betekenis? Een verruimende ervaring ligt in het verschiet.

Ondersteuning: Coaching, persoonlijke video’s, visualisaties, meditaties, oefening, opdrachten, vragen en inspiratie bij het thema openen van een nieuwe ruimte.

WEEK 18

9DE COACHING

HET ONGEMAK VAN DE RUIMTE

WEEK 19 EN 20

STAP 10

JE VERBORGEN POTENTIEEL AANSPREKEN

Doel: Je krijgt door je ervaringen en uitgereikte informatie nu zicht op je verborgen potentieel. Je ziet wat je hebt te leren. En je gaat dat met kleine stapjes in de praktijk brengen.

Beschrijving: Je hebt inmiddels meer zicht op een ander aspect van je talenten, vaardigheden, capaciteiten en je gedrag. Je ziet waar het vandaan komt, je weet wanneer je in de ‘overdrive’ gaat en waar je tekortschiet. Je probeert de balans te zoeken. Ook in je gedrag en jouw levensstrategie begint dat inmiddels duidelijk te worden. Je zoekt naar een andere beweging. Een beweging die jouw verborgen potentieel aanspreekt. Het aanspreken van het verborgen potentieel levert eerst wat meer spanning op en vervolgens meer rust, kracht en vrijheid. Je beleeft meer plezier in wat je doet en vindt meer betekenis. Woorden die hier goed bij passen zijn authentiek en effectief.

Leerlijn: Stap 5

Theorie: Delen uit gedragsanalyse. Het betreft een vervolg op de reeds eerder aangereikte informatie in deel 6, 7 en 8.

Opdracht: Je verborgen potentieel in je dagelijks leven zichtbaar maken. Je bent je bewust van je oude patronen en je ziet de ruimte voor nieuwe patronen. Een mooi avontuur is in zicht.

Ondersteuning: Coaching, persoonlijke video’s, visualisaties, meditaties, oefeningen, opdrachten en inspiratie bij het je verborgen potentieel.

WEEK 20

10DE COACHING

DE EERSTE SCHREDEN OP HET NIEUWE PAD

WEEK 21 EN 22

STAP 11

HET CONCRETISEREN VAN NIEUWE MOGELIJKHEDEN

Doel: Inmiddels heb je al zoveel informatie gekregen, onderzoek gedaan en nieuwe inzichten verkregen, dat je goed in staat bent om nieuwe stappen voor jezelf te definiëren op het gebied van werk, privé en het leven in zijn algemeenheid. Dat ga je in deze fase concreet doen om er vervolgens mee te experimenteren. Je gaat letterlijk nieuwe stappen zetten.

Beschrijving: In het loslaten van wat je niet meer wilt ontstaat ruimte. In die ruimte ontmoet je nieuwe verantwoordelijkheden, verlangens en wat jou betekenis geeft. Het avontuur begint nu pas echt. Op dit moment komen vaak ook de antwoorden op de vragen die je aan het begin van het traject hebt gesteld. Stapje voor stapje kijk je hoe je die antwoorden in je dagelijks leven kunt realiseren. Er liggen nieuwe manieren en doelen in het verschiet.

Leerlijn: Stap 5

Theorie: Geen theorie bij deze stap. Je krijgt hier enkele definities van begrippen voorgelegd die je helpen bij het zoeken naar nieuwe stappen.

Opdracht: Identificeren van nieuwe stappen. Wat geeft je betekenis en wat is je diepste verlangen. En wat zou je meer rust, kracht, vrijheid en plezier geven.

Ondersteuning: Coaching, persoonlijke video’s, visualisaties, meditaties, oefening, opdrachten en vragen bij thema’s als verlangen, flow, betekenis, spelen en experimenteren.

WEEK 22

11DE COACHING

ZICHT KRIJGEN OP JE VERLANGENS EN WAT JE BETEKENIS GEEFT

WEEK 23 EN 24

STAP 12

JE VLUCHTWEGEN, DEFENSIEMECHANISMEN, BELEMMERENDE GEDACHTEN EN ANDERE OBSTAKELS ONDERZOEKEN

Doel: Achterhalen wat je tegenhoudt en eventueel tegen zou kunnen houden om je verlangens en dat wat jou betekenis geeft in de wereld te zetten. Als je nieuwe dingen gaat doen, dan komen er vaak belemmerende patronen en gedachten op. Zicht op deze patronen en gedachten is cruciaal om nieuwe stappen te zetten.

Beschrijving: Ons ego heeft prachtige sabotage- en defensiemechanismen ontwikkeld om dingen niet te doen. Ze brengen je terug bij elementen waar je juist vanaf wilt. ‘Mistwoorden’ als ‘straks’, ‘proberen’ en ‘misschien’ steken hier ook de kop op. We gaan deze obstakels inventariseren en kijken wat helpt om ze het hoofd te bieden. Het zijn vaak elementen die in het verleden ervoor hebben gezorgd dat je verlangens niet in de wereld zette. Weet dat je het niet alleen hoeft te doen. De volgende stap helpt ook daarbij. Maar eerst eens kijken wat je tegenhoudt.

Leerlijn: Stap 5 en 6

Theorie: Geen theorie. Alleen opdrachten en vragen om je obstakels en hindernissen in zicht te brengen.

Opdracht: Achterhalen van de obstakels, hindernissen en belemmerende patronen en overtuigingen die op je weg lijken of waarschijnlijk komen te liggen.

Ondersteuning: Coaching, persoonlijke video’s, visualisaties, meditaties, oefeningen, opdrachten, vragen en inspiratie bij de thema’s obstakels en hindernissen.

WEEK 24

12DE COACHING

DE BLOKKADES OP JE WEG EN EEN WEG OM ZE TE SLECHTEN

WEEK 25 EN 26

STAP 13

STEUN EN HULPBRONNEN PARAAT HEBBEN

Doel: Het paraat hebben van een scala aan hulpbronnen, steunpunten in jezelf en in je omgeving. Welke steun en hulpbronnen kunnen helpen bij het realiseren van je verlangens en je doelen? Deze kunnen buiten je liggen, maar ook elementen in jou zijn een bron van steun. Op wie en wat kan je terugvallen en wat brengt je weer in balans?

Beschrijving: Naar binnen gaan, zwerven, ontdekken, vinden en vervolgens nieuwe dingen doen zijn belangrijke onderdelen bij persoonlijk leiderschap. En dan is het fijn om te weten wie en wat jouw hulpbronnen zijn. Waar vind je steun? Je hoeft het namelijk niet alleen te doen. Die steun kun je in jezelf vinden. Denk daarbij aan gedachten, gebeurtenissen of personen die je een goed gevoel geven. Je kan specifieke routines ontwikkelen. En veelal ligt er steun buiten jou. Mensen die je willen helpen of een activiteit die je kan doen. Je gaat kijken wat jou past.

Leerlijn: Stap 5 en 6

Theorie: Niet van toepassing bij deze stap.

Opdracht: Identificeren van steun en hulpbronnen. Onder meer door de ervaringen van de afgelopen maanden nog eens de revue te laten passeren.

Ondersteuning: Coaching, persoonlijke video’s, visualisaties, meditaties, oefeningen, opdrachten, vragen en inspiratie bij de thema’s steun en hulpbronnen.

WEEK 26

13DE COACHING

DE PLEKKEN WAAR JE RUST, KRACHT EN ENERGIE VANDAAN HAALT

WEEK 27

STAP 14

INTEGRATIE

Doel: Overzicht krijgen door het geleerde en uitgevoerde te koppelen aan de doelstellingen. Welke stappen heb je gezet? En welke wil je de komende dagen, weken, maanden en jaren nog zetten?

Beschrijving: Je staat aan het eind van het traject. Op dit punt kijk je terug. Wat waren mijn doelstellingen en behoeften? Welke inzichten heb ik opgedaan? Hoe heb ik in mijn dagelijks leven geïntegreerd? Maar ook vraag je jezelf af welke uitdagingen er nog voor je liggen? Je blijft immers leren. Je bent goed op weg. Je valt in sommige gevallen terug in je oude patroon. Je bent je er bewust van en je bent mild. Je weet dat je goed op weg bent. Je herkent het inmiddels en je weet nu hoe je uit een vervelende dynamiek of patroon komt en dat gaat steeds gemakkelijker. Op naar een volgend avontuur.

Leerlijn: Stap 6 en 7

Theorie: Niet van toepassing bij deze stap.

Opdracht: Overzicht krijgen door samen te vatten, te concluderen en het inventariseren van nieuwe stappen.

Ondersteuning: Afsluitende coaching, persoonlijke video’s, visualisaties, meditaties, oefeningen, opdrachten en inspiratie.

WEEK 27

14DE COACHING

DOELEN, BEHOEFTE, RESULTATEN, INTEGRATIE EN VOORUITKIJKEN