‘HET PODIUM PAKKEN’
Over het grote in het kleine leren
– Dit artikel heeft de hoofdpersoon gelezen en zij heeft toestemming gegeven om dit te publiceren –
| TED Talk
12 à 13 minuten
| Naar meer verdieping
Plan een afspraak
Bekijk de mogelijkheden?
Bewustwording is de eerste stap in het leerproces. We bevinden ons nu in de eerste 2 fases van de leerlijn. We hebben de bron van haar blokkade in haar verleden gevonden, zij heeft gevoeld wat zij doet en we hebben het naar een kleiner doel vertaald. Het grote wordt in het kleine geleerd.
We sluiten de eerste sessie af. Ik bespreek welke materialen zij digitaal ontvangt en zeg: “Ik wil je voor de volgende keer vragen om de aangereikte informatie uit het programma te gebruiken in vergelijkbare ontmoetingen als deze. Welke gedachten komen er op als je met mensen spreekt? Welke emoties heb je? En welke lichamelijke sensaties ervaar je in het contact? En hoe zie je de anderen op jou reageren?”
We zijn op reis. Het belooft een spannend avontuur te worden.
– Dit artikel heeft de hoofdpersoon gelezen en
zij heeft toestemming gegeven om dit te publiceren. –
Voordat ik in een persoonlijk leiderschapstraject stap, doe ik – indien van toepassing – een intake met de leidinggevende. Vervolgens vraag ik aan de cliënt om vanuit zijn of haar hart een aantal vragen te beantwoorden. Om vervolgens te vragen of hij of zij dit uit zijn of haar gezin herkent. Ik wil dat voor de eerste sessie ontvangen.
Met het stellen van deze vraag is de coaching eigenlijk al begonnen. De cliënt relateert zijn of haar huidige situatie met zijn of haar geschiedenis. De cliënt begint in zichzelf te reizen en komt vroeg of laat bij gebeurtenissen die aan de basis stonden van specifiek gedrag dat nu een blokkade geeft of een uitdaging vormt. In het hier en nu kunnen destijds gekozen oplossingen niet goed meer werken en zelfs enorme blokkades opleveren. Het belemmert je in je vrijheid, groei en zorgt voor onrust. Hoe beter je de invloed van je geschiedenis op je huidige leven begrijpt, hoe makkelijker je in het hier en nu een andere stap kunt zetten. Het heden is immers niet het verleden.
De paar alinea’s of soms hele levensverhalen die mij worden toegezonden geven mij kleine landkaarten waarop de geschiedenis van de cliënt is te lezen. Ik zie letterlijk levens-strategieën en gedrag ontstaan. Soms is deze kaart gedetailleerd en zie je impactvolle gebeurtenissen en duidelijke paden met vertakkingen naar relaties, carrières, en naar blokkades en uitdagingen. Je kunt dan op vrij eenvoudige wijze achterhalen welke ervaringen invloed hebben gehad en soms zelfs de bron waren van specifiek gedrag.
Het enige wat ik dan doe is rustig, voorzichtig, maar wel zeker en ferm, samen en in verbinding over die paden naar de impactvolle ervaringen – die voor de leervraag betekenisvol zijn – wandelen. Onbewust beïnvloeden deze gebeurtenissen de cliënt op significante wijze. Omdat we geprogrammeerd zijn om pijn te vermijden, blijven ze bestaan en blijven ze invloed houden op ons dagelijks handelen.
En daarom ben ik er. Ik begeleid de cliënt zorgvuldig en voorzichtig maar wel zeker naar die stressvolle gebeurtenissen. Ik laat de cliënt nogmaals ervaren en voelen wat er destijds gebeurde en welke keuze hij of zij maakte om vervolgens de cliënt uit te dagen om een nieuw pad en daarmee een nieuwe beweging te kiezen. Vaak komen cliënten na decennia weer bij weggestopte pijnlijke en stressvolle gebeurtenissen. Als hij of zij de nieuwe beweging voelt, wil de cliënt meestal niet meer anders. Er komt meer vrijheid, rust en kracht omdat de stressvolle gebeurtenis minder invloed heeft.
Soms is de kaart vaag, bestaat alleen uit contouren en zijn er veel lege plekken. Dan moeten we samen eerst wat zoeken en verdwalen we soms, maken we onbegaanbare paden weer vrij om vervolgens de kaart wat meer kleur en lijnen te geven om vervolgens een nieuwe beweging te maken.
En soms is de kaart een warboel vol met details. De stortvloed aan gedachten belemmert dan het zicht waardoor de leervraag vaak niet duidelijk is en we niet weten waar we zoeken moeten. We maken dan een nieuwe kaart en focussen eerst op de grote brede paden om vervolgens de aftakkingen te onderzoeken.
In dit geval zijn de twee toegestuurde alinea’s kraakhelder en is de kaart compact maar duidelijk.