IK VERANDER MIJN OMGEVING
In welke omgeving wil je werken en leven?
| Artikel
13 à 14 minuten
| Naar meer verdieping
Plan een afspraak
Gregory Bateson was een Brits-Amerikaanse antropoloog, sociaal wetenschapper, linguïst, en cyberneticus die bekend staat om zijn werk op het gebied van systeemtheorie, communicatie en ecologie van de geest. In zijn boek “Steps to an Ecology of Mind” (1972) beschrijft zij zijn ideeën over communicatie en gedragsverandering in systemen, inclusief het menselijke systeem. Hij ontwikkelde de gedachte van logische niveau’s. Je kunt iemand zijn communicatie of gedrag op verschillende niveau’s interveniëren.
1. Omgeving
Definitie: Dit is het laagste niveau en verwijst naar de omgeving en de externe omstandigheden waarin een persoon zich bevindt.
Kernvraag: In welke omgeving en omstandigheden wil ik werken en leven?
2. Gedrag
Definitie: Dit is het laagste niveau en verwijst naar de omgeving en de externe omstandigheden waarin een persoon zich bevindt.
Kernvraag: In welke omgeving en omstandigheden wil ik werken en leven?
3. Vaardigheden en capaciteiten
Definitie: Dit is het laagste niveau en verwijst naar de omgeving en de externe omstandigheden waarin een persoon zich bevindt.
Kernvraag: In welke omgeving en omstandigheden wil ik werken en leven?
4. Overtuigingen
Definitie: Dit is het laagste niveau en verwijst naar de omgeving en de externe omstandigheden waarin een persoon zich bevindt.
Kernvraag: In welke omgeving en omstandigheden wil ik werken en leven?
5. Identiteit
Definitie: Dit is het laagste niveau en verwijst naar de omgeving en de externe omstandigheden waarin een persoon zich bevindt.
Kernvraag: In welke omgeving en omstandigheden wil ik werken en leven?
6. Betekenis
Definitie: Dit is het laagste niveau en verwijst naar de omgeving en de externe omstandigheden waarin een persoon zich bevindt.
Kernvraag: In welke omgeving en omstandigheden wil ik werken en leven?
Het is een baanbrekende gedachte die nu in alle coachings-, therapeutische en trainingspraktijken wordt toegepast. De gedachte van Bateson is later door een stroming die zich ook op een krachtige manier bezig houdt met structuren en patronen opgepakt: Neuro Linguïstische Programmeren (NLP). Robert Dilts, een prominent figuur in de wereld van NLP, heeft het model verfijnd en uitgebreid, waardoor het een belangrijk instrument is geworden in de praktijk van coaching, therapie en veranderingsmanagement.
De basisgedachte van Bateson is dat je op verschillende niveau’s kunt interveniëren met gevolgen voor de verandering. Je kunt jezelf een aantal vragen stellen. Welke niveau’s zijn er? Op welk niveau kun je interveniëren? Wat zijn de gevolgen voor het gedrag en de communicatie? Maar misschien wel belangrijker is welke gevolgen dit heeft op je staat van zijn? Hoe voelt je lichaam? Welke emoties ervaar je? Welke gedachten heb je? En welke mate van vrijheid, rust en betekenis ervaar je in je dagelijks handelen?
In het voorbeeld van de cliënt en de onrechtvaardige wereld veroorzaakt een signaal de woede van de cliënt. Wat er van binnen gebeurt is dat het onrecht van de wereld het onrecht dat hij in zijn verleden kende aangeraakt. Op dat moment wordt het lichaam en de geest op een vergelijkbare manier zoals in het verleden geactiveerd. Op dat moment produceert het lichaam adrenaline, noradrenaline, cortisol en glucose. Het gevolg is dat het lichaam alerter wordt en energie vrijmaakt om snel en actief te reageren.
Het bijzondere van deze staat van zijn is dat je blik op de ander en de wereld ook verandert. Is in het sociale gedeelte een glimlach nog een gebaar van vriendelijkheid. Als je lichaam zich in de ‘vecht- of vluchtfase’ bevindt dan zie je in diezelfde glimlach bijvoorbeeld meer gevaar of onrecht. Je gehoor focust zich automatische op scherpe alarmerende geluiden terwijl achtergrondgeluiden minder worden waargenomen. Ons zenuwstelsel dat voor actie zorgt wordt door de projectieve identificatie aangezwengeld om vervolgens het effect van de projectie te vergroten door onze staat van zijn.
Als de angst of het gevaar te groot is dan kun je verstijven. Je lichaam maakt zich op voor de ultieme manier van verdedigen door zich niet te bewegen. Je kent vast wel dat je een gevoel hebt dat je aan de grond bent genageld. Ook bij dieren komt dit voor. Toen ik ooit in Australië was zag ik het met mijn eigen ogen. Ik reed op een verlaten weg en in de volle licht van de koplampen bleven dieren die weg overstaken verschrikt stilstaan omdat ze zo dachten het gevaar te ontwijken. Ook hier verandert je gedrag doordat je blik vertroebelt. Apathie en dissociatie liggen op de loer. Beide zorgen dat je niet wordt gegrepen door het gevaar. De een door onverschilligheid en de ander door de geest van de gebeurtenis los te maken.
De cliënt die zo kwaad op de wereld was, maakte de volgende reis in zichzelf. Hij maakte bewust en van enige afstand verbinding met de onrechtvaardigheid – inclusief de bijbehorende gevoelens en verontwaardiging – in zijn verleden. Hij begreep de oorzaken beter en daarmee zijn instinctieve reactie. Het verzachtte de gevoelens van onrechtvaardigheid in zichzelf en zijn blik op de blik werd een klein beetje bijgesteld. Dergelijke processen vragen vaak veel tijd. Niet alleen de gedachten dienen te veranderen. Ook de instinctieve reactie van het lichaam dient zich aan te passen. Vooral dat laatste vraagt vaak veel tijd.
Dat begrijpen van die ervaring is een ingewikkeld en complex proces. Ingewikkeld omdat de details van de gevoelens van gedachten soms zo moeilijk zijn te vatten. Dat is echt een zoektocht in het ervaren. En complex omdat het verband houdt met verschillende gebeurtenissen in je leven met allerlei verbanden naar je gedragingen. Dat is niet gemakkelijk, maar hier ligt wel de essentie van je pijn en je projecties op de wereld.
Meld je aan en ontvang de nieuwste inspiratie!