ONTWIKKELEN VAN (NIEUW) GEDRAG

Om nieuw gedrag op een rustige, krachtige en vrije manier te ontwikkelen, heb je eerst de spanning en soms zelfs de angst op te zoeken. Je bevindt je op nieuw terrein en dat is lastig. Het is een wet waar je niet onderuit komt. Je hebt het ‘oude’ losgelaten, maar het ‘nieuwe’ is er nog niet. Het gevolg is dat gedachten, gevoelens en lichamelijke sensaties ongenadig door elkaar heen lopen. Het voelt spannend en chaotisch; overzicht krijgen lukt nog niet. Het avontuur ontvouwt zich in volle omvang! De kunst is vertrouwen te houden en een stap te zetten die aanvankelijk tegen je gevoel indruist. Als je dat aan het oefenen bent, zul je langzaam – en vaak met verbazing – merken dat je steeds meer plezier en betekenis gaat vinden. Het is een wonderlijke ervaring.

In deze les: Achtergrond en theorie van het leren van nieuw gedrag – Praktisch model om nieuw gedrag aan te leren – Je verborgen potentieel aanspreken – Oefenen van nieuw gedrag – Het aanleren van nieuwe kwaliteiten – Richtingaanwijzers van succesvol gedrag in je dagelijks handelen – De kunst van experimenteren en struikelen – Nieuw wegen uit beschermingsmechanismen en isoleerstijlen – Nieuw en effectief gedrag in belemmerende relatiedynamieken

LESOVERZICHT

LES 19, 20, 21 EN 22

VOORTGANG

ALGEMENE INFORMATIE BIJ DIT THEMA

  • Vervolg – Les 10

    4 wk

    100% van de vervolgmodule ‘Bezinning’

  • E-mail

    3x

    Instructie en begeleiding
    van de les

  • Coaching

    2x

    Begeleiding, focus en verdieping

  • Zelfstudie

    Minaal 1u.00

    Benodigde tijd die je minimaal nodig hebt om informatie naar je dagelijks handelen te vertalen

  • Leerlijn

    Stap 4 – 5

    Voor meer zicht op je leerproces

WEEK 19 – BASIS

  • Inleiding

    Video | 23:18

    Training en context
    (Uitleg, perspectief en leren)

  • Opdracht

    Video | 8:16

    Onderzoek
    (Context en uitleg)

  • Praktijk

    Video | 10:49

    Klantcases
    (Voorbeelden ter inspiratie)

  • Nieuw gedrag

    Tekst | 15 à 16 min

    Nieuw gedrag aanleren
    (Uitleg en leren)

  • Opdracht

    -

    Onderzoek
    (Verdieping)

WEEK 20 – VERDIEPING

  • Nieuw gedrag

    Tekst | 16 à 17 min

    Nieuw gedrag aanleren
    (Onderzoek en verdieping)

  • Opdracht

    -

    Delen en perspectief

  • Opdracht

    -

    Onderzoek
    (Verdieping)

LES 21 – VERDIEPING

  • Opdracht

    -

    Delen en perspectief

  • Voorbeeld

    Visualisatie | 30:29

    Nieuw gedrag aanleren

  • Onderzoek

    Visualisatie | 30:29

    Nieuw gedrag aanleren

  • Rotonde

    Visualisatie | 26:26

    Uitweg uit oud gedrag

  • Ideale model

    Visualisatie | 20:09

    Nieuw gedrag aanleren

FACULTATIEVE INSPIRATIE VOOR EXTRA VERDIEPING

  • Oefenen

    Docu 1u.40

    Nieuwe beweging geboren

  • Drempels

    Video | 10:52

    Moeilijkste stap

  • Avontuur

    Video | 5:51

    Aanleren van nieuw gedrag

LEERLIJN

Voor meer zicht op je gedachten en je gevoelens bij dit onderdeel

1
2
3
4
5
6
7
8
leerlijn - leerproces - coachingstraject - capaciteiten - coaching
1

JE LEEFT JE AUTOMATISMEN EN PATRONEN

Je weet misschien globaal wat je in je leven of op je werk wilt leren, maar je leeft op onbewuste wijze je automatismen en patronen. Je reageert instinctief en volgens vast gewoontegedrag op situaties en je hebt nog niet goed in de gaten dat er ook andere mogelijkheden zijn. En als je dat wel beseft, heb je geen idee hoe je dat anders zou kunnen doen.

2

JE PATRONEN HERKENNEN

Je merkt dat bepaald gewoontegedrag niet altijd effectief is en je begrijpt niet precies waarom. In bepaalde situaties overreageer je. Of je komt steeds in dezelfde vervelende situatie of hetzelfde nare gevoel terecht. Langzaam ontstaat het besef dat je echt iets te leren hebt. Je ervaart incompetentie.

3

DE WIL OM TE VERANDEREN

Je beseft dat het tijd wordt om dat oude gewoontegedrag aan te pakken. Er valt iets te leren. Soms ligt daar een wake-up-call of crisis aan ten grondslag. Of je staat voor een uitdaging waarvan je weet dat je begeleiding nodig hebt. Zet je door, daal je verder af of trek je je terug in gewoontegedrag. Dat wordt hier de grote vraag.

4

TRANSFORMATIEPUNT: OUD GEDRAG DOORBREKEN

Je hebt inzicht in hoe dat gewoontegedrag is ontstaan. En hoe disfunctioneel dat in sommige situaties is. Je wilt van die automatische piloot af, maar je ziet de nieuwe stap nog niet. Het gevolg is dat gedachten, gevoelens en lichamelijke sensaties ongenadig door elkaar heen lopen. Het voelt spannend en chaotisch; overzicht krijgen lukt nog niet. De kunst is vertrouwen te houden en een stap te zetten die aanvankelijk tegen je gevoel indruist. Tijd voor een nieuwe duurzame beweging!

5

EXPERIMENTEREN MET NIEUW GEDRAG

De eerste stappen voelen onnatuurlijk omdat je deze manier van doen niet kent. Het is een periode van experimenteren; van vallen en opstaan. Je probeert nieuw gedrag uit en dat is ongemakkelijk. Je begeeft je op nieuw terrein. En soms voel je al de voordelen van je nieuwe gedrag. Je kunt en wilt in ieder geval niet meer terug. Je begint bewust te leren, maar het blijft spannend.

6

NIEUWE MOGELIJKHEDEN DIENEN ZICH AAN

Wat eerst moeite kostte, gaat nu makkelijker. Je ziet ineens oplossingen voor mogelijkheden die je voorheen niet zag. Je hebt steeds duidelijker voor ogen waar je naar toe wilt. Nieuwe kansen dienen zich plotseling aan en er is vaak onverwachte hulp van buitenaf. Het kost nog wel energie en aandacht, maar je bent goed op weg.

7

RUIMTE, RUST EN KRACHT

Het gaat beter en beter. Het nieuwe gedrag begint gewoner en zelfs comfortabeler te voelen. Er ontstaat ruimte en daarmee rust en kracht. Je pendelt tussen bewust en onbewust bekwaam. Je bent een forse stap verder in je ontwikkeling en dat bevalt goed.

8

INTEGRATIE

Je hebt je nieuwe gedrag eigen gemaakt. Je kan er in diverse contexten mee spelen. In stresssituaties kan het weer de kop opsteken, maar je bent veelal in staat om op je nieuwe weg te blijven of er weer snel naar terug te keren.

VRAGEN BIJ DEZE LES

Voor meer zicht op je leerresultaat

Deze les

Het doel van deze les is kennis nemen, inzicht krijgen en leren hoe nieuw gedrag zich in het algemeen ontwikkelt. Je krijgt daarbij zicht op de algemene drempels die onherroepelijk tevoorschijn komen. Je bent op nieuw terrein. Doordat je – in algemene zin – weet wat je gaat tegenkomen als je over die drempels wilt stappen, wordt het makkelijker als jij dat zelf gaat doen. Je bent iets aan het leren dat je niet zo goed kan. Net als een kind ben je aan het experimenteren. En daar hoort struikelen en vallen bij. De les heeft ook als doel om je in een turbulente periode overzicht te geven.

Het beoogde lesresultaat van deze les is een flinke stap in je leerdoelstelling te zetten. Omdat je voor het realiseren van je leerbehoefte vaak nieuw gedrag en andere communicatievaardigheden nodig hebt, is dit een belangrijke les in het programma. Je krijgt zicht op de drempels en je maakt kennis met de normale en tevens lastige gevoelens die bij de ontwikkeling van nieuw gedrag en het vergroten van – persoonlijk en zakelijk – leiderschap ontstaan. De stappen zijn nog niet groot, het gaat veelal onbehouwen en mislukt vaak. Je merkt hoe lastig het is. Maar je leert ook. Het mantra van ‘het grote wordt in het kleine geleerd’ pas je nu toe. Je begrijpt nu ook waarom je zo makkelijk in je oude patroon terugvalt, waarom de een beter in staat is om te veranderen en waarom het je vroeger bijvoorbeeld niet lukte om deze stap te zetten.

ALGEMENE VRAGEN

Voor meer achtergrond

NAAR DE ANDERE LESSEN

Ontdek de verschillende thema’s

OVER ‘REIZEN IN JEZELF’

Persoonlijke en zakelijk leiderschapsprogramma

“‘Reizen in jezelf’ is een persoonlijk ontwikkelingsprogramma dat je meer zicht geeft op je communicatie en je een andere kijk geeft op situaties, je gedrag, je relaties, je ontmoetingen en daarmee op je handelen en je alledaagse leven. En met deze vernieuwde blik op jezelf, begrijp je je eigen gedrag en dat van anderen beter. Om van daaruit moedige stappen te zetten die jou – in contact met de ander, je omgeving en de wereld – het beste passen. Om richting te zoeken, kompas te houden en elke keer – ook als het lastig is – weer rust, kracht, vrijheid, plezier en betekenis in het moment te vinden. Want daar ligt toch elke keer weer de magie.”