REALISATIE

Op een onverwacht moment, enige tijd nadat je dit leiderschapsprogramma bijna hebt afgerond, ontvang je de laatste les van het programma. Je kijkt nogmaals naar je uitdagingen. Volg je de inzichten die je destijds hebt opgedaan? Zijn er nog nieuwe bijgekomen? Wat heb je gerealiseerd? Heb je de gewoontes en routines die je tijdens het leidersprogramma – in de waan van de dag – leerde, kunnen vasthouden? En voor welke uitdaging sta je nog steeds en welke zijn er bijgekomen? Je kijkt nog een keer terug en vooruit. Maar misschien nog belangrijker: je gebruikt de manier van naar jezelf kijken – die je in dit programma leerde – in je dagelijks leven. Dat als je voor een uitdaging staat, je ook even een reis in jezelf maakt. Kan het programma je weer helpen? Zie je een nieuwe weg? En als laatste; hoe is het uitzicht hier? Zie je de prachtige weg met alle stenen en kuilen die je hebt afgelegd? Heel veel plezier met de volgende tocht.

In deze les: Focus op je leerbehoefte en nieuwe resultaten – Gebruik van wat je leerde in je dagelijks handelen – Aansporing om nieuwe stappen te zetten – Uitnodiging om delen uit programma opnieuw te bekijken – Formuleren van nieuwe uitdagingen korte, middellange en lange termijn – Gedachte van ‘reizen in jezelf’ en bestendigen van jouw pad

LESOVERZICHT

LES 15

VOORTGANG

ALGEMENE INFORMATIE BIJ DIT THEMA

  • Gevorderd – Les 15

    2 wk

    100% van de gevorderde module ‘Betekenis’

  • E-mail

    1x

    Instructie en begeleiding
    van de les

  • Zelfstudie

    Minaal 1u.00

    Benodigde tijd die je minimaal nodig hebt om informatie naar je dagelijks handelen te vertalen

  • Leerlijn

    Stap 7 – 8

    Voor meer zicht op je leerproces

WEEK 39 – BASIS

  • Inleiding

    Video 12.01

    Training en context
    (Uitleg, perspectief en leren)

  • Opdracht

    Video 7.23

    Onderzoek
    (Context en uitleg)

  • Praktijk

    Video 7.11

    Klantcases
    (Voorbeelden ter inspiratie)

  • Op avontuur

    Visualisatie | 14:25

    Onderzoek
    (Verdieping)

  • De weg

    Visualisatie | 12:01

    Realisatie van een nieuwe blik

  • Integratie

    4 à 5 min

    Handreikingen en creëren
    (Deel 1)

  • Opdracht

    -

    Onderzoek
    (Verdieping)

FACULTATIEVE INSPIRATIE VOOR VERDIEPING

  • Natuur

    Docu | 6u.43

    De relatie met je omgeving

  • Vrijheid

    Film | 2u.28

    Vinden van rust en vrijheid

  • Perspectief

    Video | 18:13

    Kijken, stilte en rust

  • Inspirator

    Video | 15.51

    Op authentieke wijze je leven leiden

  • Vraag

    Video | 3.18

    Bronnen van vertrouwen
    (steun vinden)

  • De wetten

    Video | 2.21

    Over hoe je transformeert

  • Paden

    Non-fictie | blz. 384

    Over ontdekken

LEERLIJN

Voor meer zicht op je gedachten en je gevoelens bij dit onderdeel

1
2
3
4
5
6
7
8
leerlijn - leerproces - coachingstraject - capaciteiten - coaching
1

JE LEEFT JE AUTOMATISMEN EN PATRONEN

Je weet misschien globaal wat je in je leven of op je werk wilt leren, maar je leeft op onbewuste wijze je automatismen en patronen. Je reageert instinctief en volgens vast gewoontegedrag op situaties en je hebt nog niet goed in de gaten dat er ook andere mogelijkheden zijn. En als je dat wel beseft, heb je geen idee hoe je dat anders zou kunnen doen.

2

JE PATRONEN HERKENNEN

Je merkt dat bepaald gewoontegedrag niet altijd effectief is en je begrijpt niet precies waarom. In bepaalde situaties overreageer je. Of je komt steeds in dezelfde vervelende situatie of hetzelfde nare gevoel terecht. Langzaam ontstaat het besef dat je echt iets te leren hebt. Je ervaart incompetentie.

3

DE WIL OM TE VERANDEREN

Je beseft dat het tijd wordt om dat oude gewoontegedrag aan te pakken. Er valt iets te leren. Soms ligt daar een wake-up-call of crisis aan ten grondslag. Of je staat voor een uitdaging waarvan je weet dat je begeleiding nodig hebt. Zet je door, daal je verder af of trek je je terug in gewoontegedrag. Dat wordt hier de grote vraag.

4

TRANSFORMATIEPUNT: OUD GEDRAG DOORBREKEN

Je hebt inzicht in hoe dat gewoontegedrag is ontstaan. En hoe disfunctioneel dat in sommige situaties is. Je wilt van die automatische piloot af, maar je ziet de nieuwe stap nog niet. Het gevolg is dat gedachten, gevoelens en lichamelijke sensaties ongenadig door elkaar heen lopen. Het voelt spannend en chaotisch; overzicht krijgen lukt nog niet. De kunst is vertrouwen te houden en een stap te zetten die aanvankelijk tegen je gevoel indruist. Tijd voor een nieuwe duurzame beweging!

5

EXPERIMENTEREN MET NIEUW GEDRAG

De eerste stappen voelen onnatuurlijk omdat je deze manier van doen niet kent. Het is een periode van experimenteren; van vallen en opstaan. Je probeert nieuw gedrag uit en dat is ongemakkelijk. Je begeeft je op nieuw terrein. En soms voel je al de voordelen van je nieuwe gedrag. Je kunt en wilt in ieder geval niet meer terug. Je begint bewust te leren, maar het blijft spannend.

6

NIEUWE MOGELIJKHEDEN DIENEN ZICH AAN

Wat eerst moeite kostte, gaat nu makkelijker. Je ziet ineens oplossingen voor mogelijkheden die je voorheen niet zag. Je hebt steeds duidelijker voor ogen waar je naar toe wilt. Nieuwe kansen dienen zich plotseling aan en er is vaak onverwachte hulp van buitenaf. Het kost nog wel energie en aandacht, maar je bent goed op weg.

7

RUIMTE, RUST EN KRACHT

Het gaat beter en beter. Het nieuwe gedrag begint gewoner en zelfs comfortabeler te voelen. Er ontstaat ruimte en daarmee rust en kracht. Je pendelt tussen bewust en onbewust bekwaam. Je bent een forse stap verder in je ontwikkeling en dat bevalt goed.

8

INTEGRATIE

Je hebt je nieuwe gedrag eigen gemaakt. Je kan er in diverse contexten mee spelen. In stresssituaties kan het weer de kop opsteken, maar je bent veelal in staat om op je nieuwe weg te blijven of er weer snel naar terug te keren.

VRAGEN BIJ DEZE LES

Voor meer zicht op je leerresultaat

Deze les

Het doel van de les is na een lange periode te peilen wat het effect van het programma op je leerbehoefte en leerdoelstellingen is. Er blijft altijd een neiging om in het oude patroon te stappen. En je hebt altijd de neiging om in oude gewoontes te stappen.

Het beoogde lesresultaat is kijken waar je een aantal maanden na de training en het programma staat. Om te zien welke weg je hebt bewandeld. En om te zien of je de werkwijze, inzichten en geleerde nog steeds in de praktijk aan het toepassen bent. Je wordt weer even wakker geschud en gewezen op de weg die je een aantal maanden daarvoor hebt ingezet.

ALGEMENE VRAGEN

Voor meer achtergrond

NAAR DE ANDERE LESSEN

Ontdek de verschillende thema’s

OVER ‘REIZEN IN JEZELF’

Persoonlijke en zakelijk leiderschapsprogramma

“‘Reizen in jezelf’ is een persoonlijk ontwikkelingsprogramma dat je meer zicht geeft op je communicatie en je een andere kijk geeft op situaties, je gedrag, je relaties, je ontmoetingen en daarmee op je handelen en je alledaagse leven. En met deze vernieuwde blik op jezelf, begrijp je je eigen gedrag en dat van anderen beter. Om van daaruit moedige stappen te zetten die jou – in contact met de ander, je omgeving en de wereld – het beste passen. Om richting te zoeken, kompas te houden en elke keer – ook als het lastig is – weer rust, kracht, vrijheid, plezier en betekenis in het moment te vinden. Want daar ligt toch elke keer weer de magie.”