INTEGRATIE

Je staat bijna aan het eind van het traject. Op dit punt kijk je terug. Wat waren jouw leerbehoeftes en jouw doelstellingen? Welke inzichten heb je opgedaan? En wat heb je met die inzichten gedaan? Hoe ben je die in je dagelijks handelen en leven aan het integreren? Wat heb je daarin gerealiseerd? Welk pad ben je nu aan het lopen? Om vervolgens ook te kijken naar de uitdagingen die nog voor je liggen. Je bent goed op weg, maar het leven werpt elke keer weer obstakels op je pad en nodigt je elke keer weer uit om je daartoe te verhouden. Je bent niet genegen om het uit de weg te gaan. Je vraagt je af wat je bij deze obstakels te leren hebt en hoe je je hiertoe wilt verstaan. Je valt in sommige gevallen terug in je oude patroon en je oude beschermingsmechanismen. Je bent je er van bewust en tegelijkertijd mild over je zelf – als het even niet lukt. Je herkent het inmiddels het gedrag en weet wat je te doen staat. Je loopt om het obstakel heen, bekijkt het vanuit verschillende perspectieven, reist in jezelf, vindt het zelfvertrouwen om een stap te zetten die jou, de ander en je omgeving het beste past.

In deze les: Terugblik modules ‘Bewustzijn’, ‘Bezinning’ en ‘Betekenis’ – Verband tussen de verschillende modules en jouw leerproces – Perspectief op jouw ‘reis in jezelf’ – Focus op je leerbehoefte en wat je realiseerde – oogsten – Zicht op verborgen leerwinsten – Vooruitblik – Formuleren van nieuwe uitdagingen korte, middellange en lange termijn – Genieten en vieren.

LESOVERZICHT

LES 14

VOORTGANG

ALGEMENE INFORMATIE BIJ DIT THEMA

  • Gevorderd – Les 14

    2 wk

    95% van de gevorderde module ‘Betekenis’

  • E-mail

    2x

    Instructie en begeleiding
    van de les

  • Coaching

    1x

    Begeleiding, focus en verdieping

  • Zelfstudie

    Minaal 1u.00

    Benodigde tijd die je minimaal nodig hebt om informatie naar je dagelijks handelen te vertalen

  • Leerlijn

    Stap 6 – 7

    Voor meer zicht op je leerproces

WEEK 37 – BASIS

  • Inleiding

    Video | 8.06

    Training en context
    (Uitleg, perspectief en leren)

  • Opdracht

    Video | 4.23

    Onderzoek
    (Context en uitleg)

  • Praktijk

    Video | 4.51

    Klantcases
    (Voorbeelden ter inspiratie)

  • Integratie

    Tekst | 18 à 19 min

    Handreikingen en creëren
    (Deel 1)

  • Opdracht

    -

    Onderzoek
    (Verdieping)

WEEK 38 – VERDIEPING

  • Opdracht

    -

    Delen en perspectief

  • Vrije wereld

    Visualisatie | 54:13

    Het openen van de gevangenis

  • Ontmoetingen

    Visualisatie 14.10

    Betekenisvolle en belangrijke

FACULTATIEVE INSPIRATIE VOOR EXTRA VERDIEPING

  • Betekenis

    Video | 6:17

    Over staan

  • Avontuur

    Video | 5:51

    Overzicht van persoonlijke leiderschapsreis

LEERLIJN

Voor meer zicht op je gedachten en je gevoelens bij dit onderdeel

1
2
3
4
5
6
7
8
leerlijn - leerproces - coachingstraject - capaciteiten - coaching
1

JE LEEFT JE AUTOMATISMEN EN PATRONEN

Je weet misschien globaal wat je in je leven of op je werk wilt leren, maar je leeft op onbewuste wijze je automatismen en patronen. Je reageert instinctief en volgens vast gewoontegedrag op situaties en je hebt nog niet goed in de gaten dat er ook andere mogelijkheden zijn. En als je dat wel beseft, heb je geen idee hoe je dat anders zou kunnen doen.

2

JE PATRONEN HERKENNEN

Je merkt dat bepaald gewoontegedrag niet altijd effectief is en je begrijpt niet precies waarom. In bepaalde situaties overreageer je. Of je komt steeds in dezelfde vervelende situatie of hetzelfde nare gevoel terecht. Langzaam ontstaat het besef dat je echt iets te leren hebt. Je ervaart incompetentie.

3

DE WIL OM TE VERANDEREN

Je beseft dat het tijd wordt om dat oude gewoontegedrag aan te pakken. Er valt iets te leren. Soms ligt daar een wake-up-call of crisis aan ten grondslag. Of je staat voor een uitdaging waarvan je weet dat je begeleiding nodig hebt. Zet je door, daal je verder af of trek je je terug in gewoontegedrag. Dat wordt hier de grote vraag.

4

TRANSFORMATIEPUNT: OUD GEDRAG DOORBREKEN

Je hebt inzicht in hoe dat gewoontegedrag is ontstaan. En hoe disfunctioneel dat in sommige situaties is. Je wilt van die automatische piloot af, maar je ziet de nieuwe stap nog niet. Het gevolg is dat gedachten, gevoelens en lichamelijke sensaties ongenadig door elkaar heen lopen. Het voelt spannend en chaotisch; overzicht krijgen lukt nog niet. De kunst is vertrouwen te houden en een stap te zetten die aanvankelijk tegen je gevoel indruist. Tijd voor een nieuwe duurzame beweging!

5

EXPERIMENTEREN MET NIEUW GEDRAG

De eerste stappen voelen onnatuurlijk omdat je deze manier van doen niet kent. Het is een periode van experimenteren; van vallen en opstaan. Je probeert nieuw gedrag uit en dat is ongemakkelijk. Je begeeft je op nieuw terrein. En soms voel je al de voordelen van je nieuwe gedrag. Je kunt en wilt in ieder geval niet meer terug. Je begint bewust te leren, maar het blijft spannend.

6

NIEUWE MOGELIJKHEDEN DIENEN ZICH AAN

Wat eerst moeite kostte, gaat nu makkelijker. Je ziet ineens oplossingen voor mogelijkheden die je voorheen niet zag. Je hebt steeds duidelijker voor ogen waar je naar toe wilt. Nieuwe kansen dienen zich plotseling aan en er is vaak onverwachte hulp van buitenaf. Het kost nog wel energie en aandacht, maar je bent goed op weg.

7

RUIMTE, RUST EN KRACHT

Het gaat beter en beter. Het nieuwe gedrag begint gewoner en zelfs comfortabeler te voelen. Er ontstaat ruimte en daarmee rust en kracht. Je pendelt tussen bewust en onbewust bekwaam. Je bent een forse stap verder in je ontwikkeling en dat bevalt goed.

8

INTEGRATIE

Je hebt je nieuwe gedrag eigen gemaakt. Je kan er in diverse contexten mee spelen. In stresssituaties kan het weer de kop opsteken, maar je bent veelal in staat om op je nieuwe weg te blijven of er weer snel naar terug te keren.

VRAGEN BIJ DEZE LES

Voor meer zicht op je leerresultaat

Deze les

Het doel van deze les is oogsten. Je kijkt niet alleen naar je leerdoelstelling, maar wordt ook uitgenodigd om te ervaren hoe je de geleerde werk- en denkwijze in je dagelijks leven hebt geïntegreerd. De centrale vraag is of dit programma niet alleen heeft bijgedragen aan je leerdoelstelling en behoefte, maar ook of een deel van het programma heeft bijgedragen aan het duurzaam vergroten van je lerend vermogen.

Het beoogde lesresultaat is jouw oogst van de afgelopen maanden ophalen. Je kijkt naar je leerbehoefte en leerdoelstellingen en wat je hebt gerealiseerd. Je kijkt niet alleen naar het begin, maar ook wat er tijdens het traject is bijgekomen. Bovendien kijk je hoe je de inzichten, aangereikte denk- en voelwijzen je in je dagelijks leven hebt geïntegreerd. Kun je telkens weer met aandacht en verwondering naar jezelf en de uitdaging kijken? Loop je elke keer weer om je uitdaging heen? Vraag je je af wat je te leren hebt? Ben je even stil? Vergroot je je bewustzijn? En maak je telkens weer een ‘reis in jezelf’, voel je op dat moment nogmaals aandachtig en begrijp je en vind je de moed om een – nieuwe – stap te zetten? Een stap die jou in contact met de ander, je omgeving en de wereld beter dient. Je loopt dat proces na en kijkt wat je in dat proces met behulp van alle onderdelen van het programma nog meer aandacht kunt geven.

ALGEMENE VRAGEN

Voor meer achtergrond

NAAR DE ANDERE LESSEN

Ontdek de verschillende thema’s

OVER ‘REIZEN IN JEZELF’

Persoonlijke en zakelijk leiderschapsprogramma

“‘Reizen in jezelf’ is een persoonlijk ontwikkelingsprogramma dat je meer zicht geeft op je communicatie en je een andere kijk geeft op situaties, je gedrag, je relaties, je ontmoetingen en daarmee op je handelen en je alledaagse leven. En met deze vernieuwde blik op jezelf, begrijp je je eigen gedrag en dat van anderen beter. Om van daaruit moedige stappen te zetten die jou – in contact met de ander, je omgeving en de wereld – het beste passen. Om richting te zoeken, kompas te houden en elke keer – ook als het lastig is – weer rust, kracht, vrijheid, plezier en betekenis in het moment te vinden. Want daar ligt toch elke keer weer de magie.”