AANDACHT EN VERWONDERING TRAINEN

ONTWIKKEL DE BELANGRIJKSTE VAARDIGHEDEN VAN PERSOONLIJK LEIDERSCHAP

aandacht en verwondering trainen

KIJK MET GROTE AANDACHT NAAR JEZELF

TRAIN EN ONTWIKEL JEZELF IN HET MOMENT VAN DE DAG

KRIJG MEER ZICHT OP JE (BELEMMERENDE) GEDACHTEN

KRIJG MEER ZICHT OP JE EMOTIES EN ENERGIE

KRIJG MEER ZICHT OP JE LICHAMELIJKE SENSATIES

KOM MEER IN JE LICHAAM

GEBRUIK DE SIGNALEN VAN JE LICHAAM

FOCUS OP WAT HET GEDRAG AANSTUURT (BIJ JEZELF EN BIJ DE ANDER)

CREËER MENTALE WENDBAARHEID

Je gegevens zijn veilig en je kan je elk moment met één klik afmelden.

DE VOORDELEN DE VRAGENSET

DE GEWENSTE OPBRENGST

KIJK MET GROTE AANDACHT NAAR JEZELF

In aandacht zit rust en stilte verscholen. Het zorgt dat je minder laat leiden door je omgeving, minder snel je vluchtwegen en defensiemechanismen aanzet waardoor je effectiever gedrag kan laten zien en betere beslissingen kunt nemen.

TRAIN EN ONTWIKEL JEZELF IN HET MOMENT VAN DE DAG

Train en ontwikkel jezelf in het moment van de dag. Zie wat er in een specifieke situatie gebeurt en kijk daar met grote aandacht naar. Zie welke reactie je geeft en welke gedachten, emoties en lichamelijke reactie daaraan verbonden zijn. Kijk vervolgens wat het effect op het gedrag van de ander is en daarna weer op jouw gedrag. Door met aandacht naar je communicatie te kijken, herken je je patronen. Vervolgens kun je in een vergelijkbare situatie een ander antwoord geven en ben je aan het leren. De aangereikte informatie op dit platform, in de vorm van automatismen, defensiemechanismen en communicatiestappen, helpt daarbij.

KRIJG MEER ZICHT OP JE (BELEMMERENDE) GEDACHTEN

Onze gedachten zijn de voornaamste bron van ons gedrag. In een fractie van een seconde stuurt onze hersenen een op een gedachte gebaseerde specifieke beweging aan. Door op je (belemmerende) gedachten meer zicht te krijgen, ben je in staat om ander gedrag te laten zien.

KRIJG MEER ZICHT OP JE EMOTIES EN ENERGIE

Onze gedachten zijn verbonden met onze emotie en lichamelijke sensaties. Dat betekent dat we ons niet of nauwelijks voor de ander kunnen verbergen. Krijg meer zicht op je eigen emoties en lichamelijke sensaties. En wat de emotie en energie van de ander met jou doet. Hoe beïnvloed jij de omgeving en hoe word je door je omgeving beïnvloed?

KRIJG MEER ZICHT OP JE LICHAMELIJKE SENSATIES

Naast emotie, gedachten en energie, uit je ‘staat van zijn’ zich in lichamelijke sensaties. Onze taal zit verborgen met uitdrukkingen die een staat van zijn uitdrukken die verbonden is met die andere 3 elementen die ons gedrag beïnvloeden. Een verlammende angst of die gedachte geeft me vleugels. Wees bewust van die sensaties? Wat vertellen ze je? En kan je ernaar luisteren?

KOM MEER IN JE LICHAAM

We worden vaak door de buitenwereld geregeerd. De onnoemelijke signalen die elke dag op ons worden afgevuurd, maken dat onze gedachten de neiging hebben om op die signalen te focussen. Het belemmert vaak om bij onszelf te blijven en ons eigen lichaam te voelen. En juist ons wijze lichaam geeft ons signalen die ons kunnen helpen. Aandacht zorgt daarmee dat je meer in je lichaam komt en dat heeft een positieve invloed op je leven.

GEBRUIK DE SIGNALEN VAN JE LICHAAM

Als je je signalen van je lichaam goed kunt aanschouwen is de volgende stap om ze te gebruiken. Je lichaam wordt daarmee een antenne in je communicatie en je doen en laten. Je vertrouwt daarmee steeds meer op je intuïtie, laat je meer verrassen en laat je minder door belemmerende gedachten leiden.

FOCUS OP WAT HET GEDRAG AANSTUURT – BIJ JEZELF EN BIJ DE ANDER

Gedrag wordt voor een groot gedeelte bepaald door eerder opgedane ervaringen. We reageren vaak in automatismen en patronen. Het was ooit de beste strategie om met een situatie om te gaan. Door je huidig gedrag te vergelijken, met vroegere situaties te zetten, ontwikkel je een mooi perspectief. Je ziet steeds meer op welke overtuigingen je gedrag is gebaseerd. En met aandacht kun je stappen zetten om die overtuigingen los te laten en ander gedrag te laten zien. Het betekent ook dat je beter met (disfunctioneel) gedrag van anderen kunt omgaan. Je snapt de situatie beter en er ontstaat verwondering in plaats van oordeel.

CREËER MENTALE WENDBAARHEID

Mentale wendbaarheid houdt in dat je goed kunt omgaan met signalen die obstakels, defensiemechanismen en isoleerstijlen raken. Het is het vermogen om onze verdediging te omzeilen, ons te laten raken en in contact te blijven met een persoon of situatie. Het vraagt enorme moed om een wendbare beweging in te zetten. Je bent aanwezig, je laat je raken, je laat je kwetsbaarheid zien om het vervolgens met de ander te delen of in een situatie aanwezig te blijven. Dat is spannend in het begin, maar levert uiteindelijk meer rust, vrijheid en kracht op.

INTRODUCTIE: AANDACHT EN VERWONDERING TRAINEN

MAAK EEN REIS IN JEZELF EN GA OP AVONTUUR

AANDACHT EN VERWONDERING TRAINEN

Aandacht en verwondering zijn de belangrijkste vaardigheden bij persoonlijke ontwikkeling. Als je met de juiste aandacht naar jezelf en je omgeving kunt kijken dan neemt je bewustzijn toe en zie je de paden waar je iets kunt leren. Je kunt met rust en een zekere afstand kijken naar wat er in jou en in je omgeving gebeurt en bent vervolgens in staat om een passend antwoord naar je omgeving te geven. Dat geeft rust, vrijheid en kracht. En zijn aandacht en verwondering niet vaardigheden die in onze drukke maatschappij steeds verder van ons af komen te staan?

HET VERSCHIL TUSSEN REAGEREN EN ANTWOORDEN

Wat is nu het verschil tussen reageren en antwoorden? Een reactie is een automatisch beweging gebaseerd op een oud patroon. Het is het natuurlijk gedrag wat gebaseerd is op eerdere ervaringen. Je bent er een meester in en er zitten prachtige talenten, vaardigheden en capaciteiten in dat gedrag verscholen – je kunt bijvoorbeeld in contact afstand nemen en daarmee de prachtigste analyses maken. In sommige gevallen brengt die reactie je in vervelende situaties en/of is het niet effectief. Een antwoord is gedragsbeweging waar met gevoel en aandacht over is nagedacht. Je beschikt in specifieke situaties over verschillende gedragsopties. Je weet steeds beter een passend antwoord te geven wat jou dient. Dat levert vrijheid, rust en kracht op.

GESTRUCTUREERD TRAINEN EN HET DAGELIJKS LEVEN

Je traint met deze tool je aandacht en indirect je verwondering. Je bent je gedachten, emoties, lichamelijke sensaties en misschien zelfs je energie gewaar. Je weet hoe ze met elkaar verbonden zijn, wat ze doen en waar ze vandaan komen. Je wordt een meester in het herkennen van die patronen en reacties om vervolgens te kunnen antwoorden. Doordat je die aandacht dagelijks traint, neem je dat steeds meer in het dagelijks leven mee. Je handelt effectiever, moeitelozer in moeilijke situaties.

MINDSET: OP AVONTUUR

Je laat je uiteindelijk minder door de externe gebeurtenissen leiden. Je beleeft het leven meer als een avontuur. Prachtige en pijnlijke ervaringen liggen in het verschiet. Je kunt er beter mee omgaan. Je leeft het leven voller. Je gaat situaties minder snel uit de weg waardoor je meer controle hebt over wat jij wilt.

AANDACHT EN VERWONDERING TRAINEN

HET TRAINEN EN ONTWIKKELEN VAN DE BELANGRIJKSTE VAARDIGHEDEN VAN PERSOONLIJK LEIDERSCHAP

1. AANDACHT EN VERWONDERING

Doel: Een link leggen tussen gedachten, emoties, lichamelijke sensaties en energie.

Beschrijving: Je gedachten geven emoties, lichamelijke sensaties en energie en vice versa. Ze zijn met elkaar verbonden. Het bewust ervaren, maar vooral het observeren van deze vier-eenheid, zorgt dat we niet door deze gedachten, emoties en lichamelijke sensaties worden gegijzeld. We laten ons niet meevoeren in de achtbaan of maalstroom die soms in ons woedt. We zweven er als het ware boven en kijken met verwondering naar wat ons nu weer overkomt. Die verwondering geeft meer rust en vrijheid.

2. DE TRAINING

Doel: Het trainen van aandacht en verwondering door middel van een avontuurlijke meditatie

Beschrijving: Een meditatie-instructie die voelt als een avontuur. Welke gevoelens, emoties, lichamelijk sensaties en gedachten komen er nu weer naar boven? De gedachte aan avontuur alleen zorgt ook dat je wat meer afstand neemt tot de dagelijkse gang van zaken. Het maakt het leven enerverender en tegelijkertijd ook op een bepaald niveau rustiger.

3. DE HINDERNISSEN

Doel: Een beschrijving van veel voorkomende hindernissen bij het trainen van aandacht en verwondering.

Beschrijving: We ondervinden allemaal hindernissen in ons leven. We zullen onvermijdelijk de fundamentele krachten zoals angst, vooroordeel en woede tegenkomen als we aandacht gaan trainen. De kunst is allereerst om die krachten te kennen. Hoe hebben ze invloed op jou? In welke vorm verschijnen ze? Hoe ga je ermee om? En hoe reageer je? In dit onderdeel worden deze fundamentele krachten omschreven zodat je de algemene staat kent om ze vervolgens tijdens de training bij jezelf waar te nemen.

4. WENDBAARHEID

Doel: In kaart brengen van hoe je met angst en onzekerheid omgaat. Waar is dit op gebaseerd?

Beschrijving: Mentale wendbaarheid houdt in dat je goed kunt omgaan met signalen die obstakels, defensiemechanismen en isoleerstijlen raken. Het is het vermogen om onze verdediging te omzeilen en ons te laten raken en in contact te blijven met een persoon of situatie. Het vraagt enorme moed om een wendbare beweging in te zetten. Je bent aanwezig, je laat je raken, je laat je kwetsbaarheid zien om het vervolgens met de ander te delen of in een situatie aanwezig te blijven. Dat is spannend in het begin, maar levert uiteindelijk meer rust, vrijheid en kracht op. Het vraagt veel oefening en training die je hele leven kan doen.

NAAR DE ANDERE GRATIS TOOLS

VOOR MEER BEWUSTZIJN EN OVERZICHT

GRATIS TOEGANG

Vul je gegevens in en krijg toegang tot de sectie aandacht, training, hindernissen en wendbaarheid

Je gegevens zijn veilig en je kan je elk moment met één klik je gegevens verwijderen.

ONLINE LEIDERSCHAPSPROGRAMMA

BASISVERDIEPING

BASIS: VERRUIM JE BEWUSTZIJN

MAANDPROGRAMMA

Informatie over gedrag- en communicatiepatronen

Oefeningen en inspiratie om gedrag te onderzoeken

VERDIEPING: HANDEL MEER IN VRIJHEID EN RUST

Kwartaalprogramma

Informatie om je gedrag te begrijpen

Oefeningen en inspiratie om nieuw gedrag te leren

Je gegevens zijn veilig en je kan je elk moment met één klik afmelden.

VRAGEN

Heb je een vraag schroom dan niet om die te stellen. Vul hieronder je gegevens in en ik neem zo snel mogelijk contact met je op.