PERSOONLIJK LEIDERSCHAPSPROGRAMMA

– Op zoek naar meer helderheid, rust, kracht, vrijheid en betekenis –

Persoonlijk leiderschapsprogramma

MEER INFORMATIE?

Goed contact tussen jou en mij is de voorwaarde voor mooie resultaten. Ben je geïnteresseerd in een stevig avontuur, heb je een vraag of gedachte, bel me dan op 035 203 19 21 of stuur een mail naar info@koopenbakker.nl. Ik kan ook contact met jou opnemen. Klik dan op de knop en laat je gegevens en de tijdstippen waarop je bereikbaar bent achter.

“Het gaat niet om veranderen,
maar om het vinden van nieuwe wegen”

PERSOONLIJK LEIDERSCHAPSPROGRAMMA

– Op zoek naar meer helderheid, rust, kracht, vrijheid en betekenis –

DOEL LEIDERSCHAPSPROGRAMMA

Je bent ondernemer, een professional, hebt veel verantwoordelijkheden, leidt een onderneming, organisatie, team, project of bent constant in contact met andere professionals. Je denkt jezelf goed te kennen, weet waar je goed in bent, weet hoe je overkomt op anderen, weet wat het effect daarvan is en weet waar je uitdagingen liggen, en soms heb je het idee of een gevoel dat het makkelijker, sneller of effectiever kan. Dan is het goed om dit leiderschapsprogramma te overwegen. Wat heb jij nu op dit moment te leren? Hoe kun je je lerend vermogen in het dagelijks leven verbeteren?  Met behulp van dit programma maak je een diepgaande reis in jezelf om meer rust, kracht, vrijheid en betekenis te vinden in je werk en je leven. En ook om meer plezier te hebben met alles wat er is.

VASTE PATRONEN EN OP ZOEK NAAR ANTWOORDEN

Je leven bestaat vaak uit vaste patronen. In een fractie van een seconde vallen we vaak terug in automatische en instinctieve beweging; ons natuurlijk gedrag. Het is gedrag dat je in je leven en tijdens je carrière hebt ontwikkeld en deels hebt geperfectioneerd. Het heeft je op je huidige plek gebracht. Het stemt je tevreden. Er zitten echter ook valkuilen en lagunes en in dat gedrag. Het is gedrag je op bepaalde momenten, in specifieke situaties of bij nieuwe grote uitdagingen beperken. En juist daar ligt ruimte om jezelf verder te ontwikkelen. Wat zijn jouw uitdagingen? Wat kan beter? Of wat geeft meer rust, vrijheid, kracht en betekenis? Dit leiderschapsprogramma is op zoek naar de antwoorden op deze vragen.

BEHOEFTE

Voordat we met traject beginnen, inventariseren we wat je uit dit traject wil halen. Je krijgt een aantal vragen waardoor je je behoefte en doelen voor aanvang kan concretiseren. Je wordt uitgenodigd om informatie op te halen uit je omgeving zodat we een eerste beeld hebben waar je naar toe wilt. Gedurende het traject concretiseren we het samen verder. Vallen er dingen weg en komen er elementen bij.

TIJD EN ONDERSTEUNING

Het programma neemt ongeveer 6 à 7 maanden in beslag. Om de 3 à 4 weken hebben we een sessie. Het programma is gericht om – naast het cognitieve – het gewenste en geleerde ook te voelen omdat je vanuit daar je gedrag beter begrijpt en dingen anders kan doen. Je ontvangt na afloop van elke bijeenkomst een samenvatting. Afhankelijk van de situatie en de sessie ontvang je voor of na de sessie suggesties om in je dagelijks leven en functioneren op te letten en mee te experimenteren. Daarnaast staat er ook een module in de leeromgeving tot je beschikking waar je op specifieke momenten toegang tot krijgt. Om het geleerde verder te verdiepen, beter te laten landen en te integreren in je dagelijks leven.

WERKWIJZE MET EEN UITSTAP NAAR DE NATUUR

Het traject bestaat uit 7 bijeenkomsten waarvan we een samen 24 uur in de natuur doorbrengen. We springen samen van de rijdende trein en gaan 24 uur offline. In de natuur vallen de dingen dieper, is er meer bewustzijn en word je dieper geraakt. We nemen de ervaringen van de afgelopen maanden mee en gaan in deze 24 uur een nieuwe ruimte openen. Een bijzonder moment. Elke keer weer.

INVESTERING

De kosten van het programma bedragen € 4.900,-. Verslagen, analyses, en materialen zijn bij het leiderschapsprogramma inbegrepen.

INTERESSE IN EEN STEVIG AVONTUUR?

Als geen ander weet ik dat jij de beste gids bent om je eigen pad te lopen, maar je hoeft het niet alleen te doen.

Ik help je mee zoeken om bij de kern van je uitdagingen te komen en daar oplossingen voor te vinden.

Je gegevens zijn veilig.

ERVARINGEN MET DE (LEIDERSCHAPS)PROGRAMMA’S

“Norbert heeft een krachtig programma neergezet waar veel aangeraakt wordt en er vervolgens ook veel ruimte is om te kijken wat boven komt.”

★★★★★

“Zeer onderhoudend, goede verhalen, goede herhaling op de juiste momenten.”

“De afgelopen jaren heeft Norbert mij bijgestaan in het vinden en volgen van mijn eigen pad. Zijn ondersteunende kracht en warme verwelkomingen hebben me enorm geholpen. Bovenal durft Norbert, in al zijn eigen kwetsbaarheid, net die ene vraag te stellen die alles kan openbreken.”

★★★★★

“Mooi mix van theorie, verhalen en anekdotes. Een hele goede spreker. Helder en goede voorbeelden.”

“Ik gun een ieder te mogen ervaren wat niet met woorden is te beschrijven. ‘Reiziger, wees niet bang, volg je hart en loop mee met Norbert.’ Dìt is de weg! Met waardering, respect en dankbaarheid.”

★★★★★

“Inspirerend. Mooie balans tussen gevoel en pragmatische wereld.”

★★★★★

“Energiek, inspirerend, goed luisterend en oprecht. Weet waar hij over praat.”

Als je een inspirerend begeleider zoekt voor een (management)team, dan kan ik Norbert van harte aanbevelen. Hij maakt gebruik van een grote diversiteit aan werkvormen met als uitgangspunt dat er ruimte is voor kwetsbaarheid; binnen het team, maar ook van Norbert als begeleider. Dat leidt tot verbinding en vertrouwen binnen het team, wat een mooi basis vormt voor ieder team dat in ontwikkeling is.”

★★★★★

“Goed, paste goed op eerdere cursussen met een verlengstuk naar werk-leven.”

★★★★★

“Heel interessant en heel erg passen in de huidige tijd. Zingeving en heroriëntatie.”

★★★★★

“Een feest om naar te luisteren.”

★★★★

“Open, helder, professioneel en ik mooi en knap vond hoe kwetsbaar hij zich opstelde. Dat heeft een positief effect op anderen en maakt anderen ook bereid zich kwetsbaar op te stellen. Hierdoor ontstaat een op, eerlijke setting. Heel fijn.”

“Norbert heeft me gegidst bij het nemen van een belangrijk besluit. Een keerpunt in mijn leven. Met zachte, maar besliste hand heeft hij me geholpen om mijn stappen te zetten, op koers te blijven in wat er voor mij echt toe doet. Norbert doet dat met scherpe maar ook hartelijke feedback.”

★★★★★

“Het was een hele fijne ochtend; ook door het intieme contact met de mede-cursisten die hun persoonlijke zaken deelden.”

★★★★★

“Ik vond dat je een hele mooie sfeer en energie hebt neergezet, met je kwetsbaarheid, duidelijkheid en omgang met ieders inbreng.”

Ik vind het geweldig om te zien hoe Norbert doet wat hij doet, hoe hij gaat waar hij voor gaat. Hij bedenkt, richt in, durft en doet: Lef! En dan de hoeveelheid aandacht en zorg die hij daarin legt, bij iedere stap.

★★★★★

“Ik heb een heel bijzondere avond meegemaakt bij Norbert in een winters Naarden-Vesting. Ik kreeg nieuwe inzichten over mijn eigen defensiemechanismen en de onderliggende pijn. De openheid, de kwetsbaarheid en het respect voor elkaar in de groep van ‘vreemden’ was erg mooi. Kortom erg leerzame avond. Ik beveel Norbert warm aan om stapsgewijs terug naar je eigen kern te gaan.”

★★★★★

“Ik heb Norbert ervaren als een positieve trainer/man waar je je veilig en fijn bij voelt en die je steunt en waar nodig, de verdieping opzoekt, om de ontdekkingsreis aan te gaan, op verschillende vlakken in het leven”

★★★★★

“Boeiend van begin tot einde. In sneltreinvaart door mooie theorie en voorbeelden. Gedicht prachtig. Leuke oefeningen.”

★★★★

“Heel inspirerend, zet aan tot nadenken over eigen patronen. Ik wil hier wel verder mee.”

★★★★★

“Zeer open, inspirerend en warm. Hij stelt zich kwetsbaar op en creëert een veilige setting. Goede (verhalen)verteller.”

“Norbert neemt je aan de hand, luistert, denkt mee en geeft een duwtje waar nodig. Waar ik zelf alle mogelijke uitvluchten verzon bleef Norbert op een fijne maar kritische manier scherp. Voor mij precies wat ik nodig had. Alles is aanwezig om een stap te maken in je persoonlijke en professionele ontwikkeling.”

★★★★★

“Relevant geeft inzicht in hoe teams werken wat direct toepasbaar is.”

★★★★

“Fijn om naar te luisteren, wist goed de groep te leiden en ook persoonlijk op ieder zijn vraag in te gaan. Leuke interactie.”

“In ons contact geldt ook dat schuring glans bracht. Norbert is open en eerlijk, ook in zijn zelfreflectie.”

★★★★★

“Zeer inspirerend en uitnodigend tot meer van abstract naar concreet en weer terug.”

Norbert weet als geen ander vol overgave, met zijn passie voor het coachen en liefde voor Italië, je mee te nemen en te begeleiden op je eigen persoonlijke ontdekkingsreis. 

★★★★

“Inspirerend en aanzetten tot nadenken. Een begin dat verlangt naar meer. Ik was verrast over hoe snel het de diepte inging, maar ervaarde dat als prettig en als meerwaarde.”

★★★★★

“Heel fijn gepassioneerd, open en helder.”

★★★★★

“Norbert leidt de workshop maar neemt ook deel door eigen ervaringen te delen. Dat is zeer prettig. Hij geeft daarnaast ruimte om deelnemers onderling op elkaar te laten reageren en betrekt mensen die meer teruggetrokken zijn, waardoor je onderling ook van elkaar leert.”

HET LEIDERSCHAPSPROGRAMMA

– Op zoek naar meer helderheid, rust, kracht, vrijheid en betekenis –

STAP 0 (BEHOEFTE) –

STAP 1 (BEWUSTZIJN) – STAP 2 (TALENTEN) – STAP 3 (TEKENS) –

STAP 4 (STRATEGIEËN) – STAP 5 (RUIMTE) – STAP 6 (VERBORGEN POTENTIEEL) –

STAP 7 (BETEKENIS) – STAP 8 (OBSTAKELS) – STAP 9 (HULPBRONNEN) –

STAP 10 (INTEGRATIE)

Voor het traject start

STAP 0

JE BEHOEFTE CONCRETISEREN – INZICHT IN JE LEERPROCES

Doel: Het achterhalen wat je uit dit traject wilt halen. Wat wil je leren? Van welke dingen wil je af? Wat zijn je verlangens? Wat geeft je betekenis? Welke obstakels kom je vaak tegen? Hoe vind je meer vrijheid, rust en kracht?

Beschrijving: Voordat we met het traject beginnen, inventariseer je wat je uit dit traject wil halen. Waar liggen je verlangens, behoefte en op welke manier wil je betekenis vinden? Je krijgt vanuit het programma een aantal vragen en inspiratiemiddelen waardoor je je behoeften en doelen kunt concretiseren. Je wordt uitgenodigd om informatie uit je omgeving op te halen zodat je een eerste beeld hebt waar je naar toe wilt. Gedurende het traject worden deze doelen vaak verder geconcretiseerd. Er vallen dingen weg en er komen elementen bij.

Theorie: Inzicht in de 8 stappen van het leerproces.

Opdracht: Concretiseren van je doelen, verlangens en behoeften.

Ondersteuning: Theorie, gespecificeerde vragenset en inspiratie behorende bij deze thema’s.

Voor een dieper inzicht in het programma: Dagindeling programma

Optioneel

STAP 1

AANDACHT, VERWONDERING & BEWUSTZIJN TRAINEN EN ONTWIKKELEN

Doel: Inzicht krijgen in je gedrag, je communicatiepatronen en het trainen van aandacht, verwondering en bewustzijn

Beschrijving: Het bewust ervaren en aanschouwen van je gedachten, je emoties en je lichamelijke sensaties, is een van de belangrijkste vaardigheden voor jouw ontwikkeling. Wat gebeurt er met jou op dat specifieke moment en in contact met die persoon? Die complexe interacties van gedachten, emoties en sensaties sturen jouw gedrag aan. En meer zicht daarop, is wat we in dit traject veel aandacht geven! Het is de basis voor jouw groei en één van de belangrijkste vaardigheden van persoonlijk leiderschap.

Theorie: Het algoritme van gedrag.

Opdracht: Trainen en ontwikkelen van aandacht, verwondering en bewustzijn.

Ondersteuning: Aandachtinstructie, specifieke vragensets en inspiratie behorende bij deze thema’s.

Voor een dieper inzicht in het programma: Dagindeling programma

Sessie 1

STAP 2

JE TALENTEN, VAARDIGHEDEN & CAPACITEITEN ONDER DE LOEP

Doel: Achterhalen van talenten, vaardigheden en capaciteiten. Waar zijn ze ontstaan en hoe spelen ze in huidige relaties en situaties? En wat heb je te leren? Want elk talent, vaardigheid of capaciteit heeft ook zijn schaduwkant.

Beschrijving: Je gaat kijken naar je talenten, vaardigheden en capaciteiten. Waar ben je goed in? Waar heb je dat geleerd? Wat doe je dan? Maar ook: Wat heb je gelaten om hier goed in te worden? Wat is de andere kant van dit talent, deze vaardigheid of die capaciteit? Ben je instaat om die kant wat meer zichtbaar te maken, er meer bij te trekken? Hoe kan je jouw potentieel meer benutten?

Theorie: Het effect van je omgeving op je talenten, vaardigheden en capaciteiten.

Opdracht: Analyseren welke boodschappen welke talenten, vaardigheden en capaciteiten hebben opgeleverd en je komt langzaam tot de constatering wat je uitdagingen zijn en waar de oorsprong van deze uitdagingen liggen.

Ondersteuning: Theorie gedragsanalyse, oefeningen, specifieke vragensets en inspiratie behorende bij deze thema’s.

Voor een dieper inzicht in het programma: Dagindeling programma

Sessie 2

STAP 3

BOODSCHAPPEN, TEKENS EN SIGNALEN BEGRIJPEN

Doel: Achterhalen welk gevoel leidde tot jouw gedragsstrategieën. Je voelt en begrijpt daarmee beter wat je in specifieke situaties doet. Doordat je weet waar het is ontstaan, krijg je ook meer zicht op je verborgen potentieel.

Beschrijving: Wat is nu bepalender in ons gedrag ‘nature’ of nurture’? Dat kunnen we niet precies bepalen, maar door mensen als BowlbyReichMahler en Erikson. weten we wel dat onze gezinssituatie en opvoeding een sterke invloed op ons gedrag hebben. En op basis van tekens, boodschappen en signalen van onze opvoeders ontwikkel jij jouw gedrag. Er vormt zich als het ware een blauwdruk die je de rest van je leven meeneemt. Je gaat kijken welke boodschappen, tekens en signalen voor jou belangrijk zijn. Nu en in het verleden. Op basis van deze analyse krijg je meer zicht op jouw gedrag, mogelijkheden en je verborgen potentieel.

Theorie: De invloed van (negatieve) ouderboodschappen of de negatieve interpretatie daarvan op je gedrag en het gevoel dat daarbij hoort.

Opdracht: Identificeren van negatieve boodschappen of de negatieve interpretatie daarvan en de invloed op je gedrag. Je doet dat aan de hand van dagelijkse voorbeelden. Daarnaast kijk je naar je eigen geschiedenis. Je gaat vervolgens een link tussen het heden en het verleden leggen.

Ondersteuning: Theorie gedragsanalyse, oefeningen, specifieke vragensets en inspiratie behorende bij deze thema’s.

Sessie 3

STAP 4

JE GEDRAG EN STRATEGIEËN IDENTIFICEREN

Doel: Jouw gevoel dat je in stap 3 achterhaalde leidde tot verschillende gedragsstrategieën. Aan de hand van praktijkvoorbeelden uit je werk en je privéleven ga je deze gedragsstrategieën achterhalen. Je ziet de voor- en nadelen van deze strategieën en merkt daarmee ook in welke situatie ze jou voordeel opleveren en waarom ze soms in andere situaties zo ineffectief zijn.

Beschrijving: Je hebt in je leven specifiek gedrag ontwikkeld. Het is de natuurlijke manier waarop je dingen doet. In dat gedrag ben je heel goed. Je volgt beproefde strategieën en doet dat met vaak specifieke gedachten en gevoelens. Het is haast instinctief geworden. Je hebt het nauwelijks in de gaten. We gaan je bewuster maken van je gedrag, kijken wat werkt, wanneer en waar dit gedrag je dwarszit. Wat heb je te leren? En wat zou wellicht een andere beweging of mogelijkheid voor jou kunnen zijn? Je verborgen potentieel wordt nu steeds duidelijker.

Theorie: Achtergrond en beschrijving van de zes dominante gedragsstrategieën. De voordelen van deze strategieën en de nadelen.

Opdracht: Identificeren van negatieve ouderboodschappen of de negatieve interpretatie die jij hebt gevoeld en het effect op je gedrag in het verleden en in het nu.

Ondersteuning: Theorie gedragsstrategieën, oefeningen, specifieke vragensets en inspiratie behorende bij deze thema’s.

Sessie 4

STAP 5

HET OPENEN VAN EEN NIEUWE RUIMTE

Doel: Het creëren van een open ruimte waar je belastende bagage van je afschudt, meer focus op je eigen verlangens kan leggen, wat je betekenis geeft en jouw verantwoordelijkheden laat zien.

Beschrijving: Gedurende je leven verzamel je bagage. Dat gebeurt bewust, maar ook onbewust. En zo loop je ineens met veel last op je schouders. Zicht op die last is fijn omdat je dan weet hoe je die moet dragen. In deze stap kijk je hoe je overtollige bagage kunt loslaten. Hier geldt de regel: je draagt alleen wat van jou is. Dat is goed voor jou en voor de ander. In het loslaten van de bagage ontstaat ruimte. En als die ruimte er is dan begint het avontuur pas echt. Dan heb je ruimte om nieuwe dingen op te pakken. Wat is jouw overtollige bagage en wat ontstaat er in jouw ruimte als je deze last van je hebt afgeschud?

Theorie: Inzicht in enkele systemische principes vanuit het  contextuele gedachtegoed.

Opdracht: Het identificeren van verantwoordelijkheden die niet van jou zijn. Je focust daarmee minder op de buitenwereld, maar meer op je binnenwereld. Wat zijn je verlangens, doelen en wat geeft jou betekenis? Een verruimende ervaring ligt in het verschiet.

Ondersteuning: inzichten uit het contextuele gedachtegoed, oefeningen, specifieke vragensets en inspiratie behorende bij deze thema’s.

Sessie 5 – Terug naar de natuur

STAP 6

JE VERBORGEN POTENTIEEL AANSPREKEN

Doel: Je krijgt door je ervaringen en uitgereikte informatie nu zicht op je verborgen potentieel. Je ziet wat je hebt te leren. En je gaat dat met kleine stapjes in de praktijk brengen.

Beschrijving: Je hebt inmiddels meer zicht op een ander aspect van je talenten, vaardigheden, capaciteiten en je gedrag. Je ziet waar het vandaan komt, je weet wanneer je in de ‘overdrive’ gaat en waar je tekortschiet. Je probeert de balans te zoeken tussen de uitersten van eenzelfde aspect. Ook in je gedrag en jouw levensstrategie begint dat inmiddels duidelijk te worden. Je weet welke tekens, boodschappen en signalen jouw voorkeursgedrag aansturen. Ook hier zoek je een balans. We zoeken naar een andere beweging. Een beweging die jouw verborgen potentieel aanspreekt om je leven in eerste instantie heel spannend te maken – omdat zo’n beweging onnatuurlijk aanvoelt – en daarna rustiger omdat je een breder pallet van vaardigheden, gedrag en capaciteiten hebt. Je wordt daarmee authentieker en effectiever.

Theorie: Delen uit gedragsanalyse. Het betreft een vervolg op de reeds eerder aangereikte informatie.

Opdracht: Je verborgen potentieel in je dagelijks leven zichtbaar maken. Je bent bewust van je oude patronen en je ziet de ruimte voor nieuwe patronen. Een spannend proces breekt aan.

Ondersteuning: Theorie gedragsanalyse, oefeningen, specifieke vragensets en inspiratie behorende bij deze thema’s.

Sessie 6

STAP 7

HET CONCRETISEREN VAN NIEUWE MOGELIJKHEDEN

Doel: Inmiddels heb je al zoveel informatie gekregen, onderzoek gedaan en nieuwe inzichten gekregen, dat je goed in staat bent om nieuwe stappen voor jezelf te definiëren op het gebied van werk, privé en het leven in zijn algemeenheid. Dat ga je in deze fase dus doen om er vervolgens mee te experimenteren. Je gaat letterlijk nieuwe stappen zetten.

Beschrijving: In het loslaten van bagage ontstaat ruimte en daarin ligt iets prachtigs verscholen. Aan jou om het te vinden en op te pakken. Het avontuur begint nu pas echt omdat je iets gaat doen wat je niet goed kent. Je concretiseert je verlangens, je doelen en je wensen. Op dit moment komen vaak ook de antwoorden op de vragen die je aan het begin van het traject hebt gesteld. Stapje voor stapje kijk je hoe je die antwoorden in je dagelijks leven kunt realiseren. Er liggen nieuwe manieren en doelen in het verschiet.

Theorie: Geen theorie bij deze stap. Je krijgt hier enkele definities van begrippen voorgelegd die helpen bij het zoeken naar nieuwe stappen.

Opdracht: Identificeren van nieuwe stappen. Wat geeft je betekenis en wat is je diepste verlangen. En wat zou je meer rust, kracht, vrijheid en plezier geven.

Ondersteuning: Theorie gedragsanalyse, oefeningen, specifieke vragensets en inspiratie behorende bij deze thema’s.

Sessie 6

STAP 8

JE VLUCHTWEGEN, DEFENSIEMECHANISMEN, BELEMMERENDE GEDACHTEN EN ANDERE OBSTAKELS ONDERZOEKEN

Doel: Achterhalen wat je tegenhoudt om je verlangens en dat wat jou betekenis geeft in de wereld te zetten. Als je nieuwe dingen gaat doen, dan komen er vaak belemmerende patronen op. Zicht op deze patronen is cruciaal om nieuwe stappen te zetten.

Beschrijving: Ons ego heeft prachtige sabotage- en defensiemechanismen ontwikkeld om dingen niet te doen. Ze brengen je terug bij elementen waar je juist vanaf wilt. ‘Mistwoorden’ als ‘straks’, ‘proberen’ en ‘misschien’ steken hier ook de kop op. We gaan deze obstakels inventariseren en kijken wat helpt om ze het hoofd te bieden. Het zijn vaak elementen die in het verleden ervoor hebben gezorgd dat je barrières uit de weg ging. Weet dat je het niet alleen hoeft te doen. De volgende stap helpt ook daarbij. Maar eerst eens kijken wat je tegenhoudt.

Theorie: Je krijgt zicht op een scala aan defensiemechanismen en isoleersijlen.

Opdracht: Achterhalen van de obstakels, hindernissen en belemmerende stemmen en overtuigingen die op je weg lijken te liggen.

Ondersteuning: Theorie defensiemechanismen, oefeningen, specifieke vragensets en inspiratie behorende bij deze thema’s.

Sessie 6

STAP 9

STEUN EN HULPBRONNEN PARAAT HEBBEN

Doel: Het paraat hebben van een scala aan hulpbronnen, steunpunten in jezelf en in je omgeving. Welke steun en hulpbronnen kunnen helpen met realiseren van je verlangens en je doelen? Deze kunnen buiten je liggen – activiteiten, personen, routines –, maar ook elementen in jou – gedachten, gebeurtenissen en rituelen – zijn een bron een van steun. Op wie en wat kan je terugvallen en brengt je weer in balans?

Beschrijving: Naar binnen gaan, zwerven, ontdekken, vinden en vervolgens nieuwe dingen doen zijn belangrijke onderdelen bij persoonlijk leiderschap. En dan is het fijn om te weten wat jouw hulpbronnen zijn. Waar vind je steun? Je hoeft het namelijk niet alleen te doen. Die steun kun je in jezelf vinden. Denk daarbij aan gedachten, gebeurtenissen of personen die je een goed gevoel geven. Je kan specifieke routines ontwikkelen. En veelal ligt er steun buiten jou. Mensen die je willen helpen of een activiteit die je kan doen. Je gaat kijken wat jou past.

Theorie: Niet van toepassing bij deze stap.

Opdracht: Identificeren van steun en hulpbronnen. Onder meer door de ervaringen van de afgelopen maanden nog eens de revue te laten passeren. Welke stappen heb je gezet? En wat kwam je tegen? Welke hulpbronnen en steun waren er? Hoe kun je die door specifieke routines en rituelen een vaste plek in je leven geven? En wat heb je nog meer tot je beschikking en wat kun je ontwikkelen?

Ondersteuning: Specifieke vragensets en inspiratie behorende bij deze thema’s.

Sessie 7

STAP 10

INTEGRATIE

Doel: Overzicht krijgen door het geleerde en uitgevoerde te koppelen aan de doelstellingen. Welke stappen heb je gezet? En welke ga je de komende dagen, weken, maanden en jaren zetten?

Beschrijving: Je staat aan het eind van het traject. Op dit punt kijk je terug. Wat waren mijn doelstellingen en behoeftes? Welke inzichten heb ik opgedaan? Hoe heb ik ze geïntegreerd in mijn dagelijks leven? Met welk ben ik al een heel eind? Maar ook vraag je jezelf af welke uitdagingen er nog voor je liggen? Je blijft leren. Je bent goed op weg. Je valt in sommige gevallen terug in je oude patroon. En dat is helemaal niet erg. Wees mild naar jezelf! Je herkent het inmiddels en je weet nu hoe je uit een vervelende dynamiek of patroon komt en dat gaat steeds gemakkelijker. Op naar een volgend avontuur.

Theorie: Niet van toepassing bij deze stap.

Opdracht: Overzicht krijgen door samen te vatten, te concluderen en het inventariseren van volgende stappen.

Ondersteuning: Specifieke vragenset.

ACHTERGROND LEIDERSCHAPSPROGRAMMA

– Cognitief, gevoel, aandachtig en ervaringsgericht –

DE ‘OOSTERSE’ EN ‘WESTERSE METHODE’

Er zijn twee grote stromingen in persoonlijk leiderschap die je onder de noemer ‘Oosters’ en ‘Westers’ zou kunnen vatten. In de ‘Oosterse’ gedachte ben je vooral op gericht op aandacht en verwondering. Een gedachte, emotie of lichamelijke sensatie komt op, je bent het gewaar, je weet dat dit een tijdelijke staat van zijn is, het vervliegt en overgaat in een andere staat van zijn. Je vindt het bijvoorbeeld terug in het Boeddhisme of Taoïsme. De ‘Westerse’ manier is vooral cognitief, meer gericht op analyseren en begrijpen. Het is vaak meer wetenschappelijk en gaat vaak uit van modellen en theorieën. Beiden hebben grote waarde.

COMBINEREN VAN BEIDE METHODEN

Het mooie van deze stromingen is dat ze complementair aan elkaar zijn en daarmee tegelijkertijd kunt gebruiken. Door aan de hand van modellen en theorieën in jezelf te reizen begrijp je je gedrag, je talenten, vaardigheden en capaciteiten beter, maar leert ze tegelijkertijd ook met aandacht in de vorm van lichamelijke sensaties, emoties en gedachten waar te nemen. De methoden versterken elkaar waardoor je lerend vermogen toeneemt en duurzamer is, en je sneller en diepgaander leert.

GROTE WAARDE AAN AANDACHT

Om die reden wordt er in het begin van het programma de nadruk gelegd op het trainen van aandacht en verwondering. Het is de basis van deze ‘Oosterse’ gedachte en tezamen met modellen en theorieën verruimt het je bewustzijn en geeft het dus een impuls aan je lerend vermogen. Om het vervolgens aan te wenden in verschillende methoden en modellen.

COACHINGSWIJZE: GEBRUIKTE THEORIEËN EN METHODE

Het leiderschapsprogramma gebruikt een scala aan theorieën en modellen om je gedrag beter te begrijpen. Elementen uit Neurolinguïstisch Programmeren, Transactionele Analyse en Systemisch Werk lopen als een rode draad door het programma en geven je informatie, middelen en oefeningen om je eigen gedrag onder de loep te nemen en te analyseren.

DE NATUUR EN BEWEGING ALS BELANGRIJKE BRON

Om de twee stromingen nog meer tot zijn recht te laten komen wordt natuur en beweging ingezet.  Het geeft een verruimend en verstillend gevoel waardoor elke methode nog beter tot zijn recht komt. Het is magisch omdat elke keer weer te ervaren.

INSPIRATIE: DE KRACHT VAN VERHALEN

Elk aangereikt thema en model wordt door inspiratie wordt terzijde gestaan. Verhalen, gedichten, muziek en beelden weten vaak door onze beschermingsmechanismen heen te dringen en raken soms diep verborgen plekken waar iets belangrijks valt te halen. Laat jezelf raken. Bovendien geven voorbeelden of verhalen ons vaak een nieuw perspectief op ons eigen gedrag.

1

JE LEEFT JE AUTOMATISMEN EN PATRONEN

Je weet misschien globaal wat je in je leven of op je werk wilt leren, maar je leeft op onbewuste wijze je automatismen en patronen. Je reageert instinctief en volgens vast gewoontegedrag op situaties en je hebt nog niet goed in de gaten dat er ook andere mogelijkheden zijn. En als je dat wel beseft, heb je geen idee hoe je dat anders zou kunnen doen.

[klik voor meer informatie]

2

JE PATRONEN HERKENNEN

Je merkt dat bepaald gewoontegedrag niet altijd effectief is en je begrijpt niet precies waarom. In bepaalde situaties overreageer je. Of je komt steeds in dezelfde vervelende situatie of hetzelfde nare gevoel terecht. Langzaam ontstaat het besef dat je echt iets te leren hebt. Je ervaart incompetentie.

[klik voor meer informatie]

3

DE WIL OM TE VERANDEREN

Je beseft dat het tijd wordt om dat oude gewoontegedrag aan te pakken. Er valt iets te leren. Soms ligt daar een wake-up-call of crisis aan ten grondslag. Of je staat voor een uitdaging waarvan je weet dat je begeleiding nodig hebt. Zet je door, daal je verder af of trek je je terug in gewoontegedrag. Dat wordt hier de grote vraag.

[klik voor meer informatie]

4

TRANSFORMATIEPUNT: OUD GEDRAG DOORBREKEN

Je hebt inzicht in hoe dat gewoontegedrag is ontstaan. En hoe disfunctioneel dat in sommige situaties is. Je wilt van die automatische piloot af, maar je ziet de nieuwe stap nog niet. Het gevolg is dat gedachten, gevoelens en lichamelijke sensaties ongenadig door elkaar heen lopen. Het voelt spannend en chaotisch; overzicht krijgen lukt nog niet. De kunst is vertrouwen te houden en een stap te zetten die aanvankelijk tegen je gevoel indruist. Tijd voor een nieuwe duurzame beweging!

[klik voor meer informatie]

5

EXPERIMENTEREN MET NIEUW GEDRAG

De eerste stappen voelen onnatuurlijk omdat je deze manier van doen niet kent. Het is een periode van experimenteren; van vallen en opstaan. Je probeert nieuw gedrag uit en dat is ongemakkelijk. Je begeeft je op nieuw terrein. En soms voel je al de voordelen van je nieuwe gedrag. Je kunt en wilt in ieder geval niet meer terug. Je begint bewust te leren, maar het blijft spannend.

[klik voor meer informatie]

6

NIEUWE MOGELIJKHEDEN DIENEN ZICH AAN

Wat eerst moeite kostte, gaat nu makkelijker. Je ziet ineens oplossingen voor mogelijkheden die je voorheen niet zag. Je hebt steeds duidelijker voor ogen waar je naar toe wilt. Nieuwe kansen dienen zich plotseling aan en er is vaak onverwachte hulp van buitenaf. Het kost nog wel energie en aandacht, maar je bent goed op weg.

[klik voor meer informatie]

7

RUIMTE, RUST EN KRACHT

Het gaat beter en beter. Het nieuwe gedrag begint gewoner en zelfs comfortabeler te voelen. Er ontstaat ruimte en daarmee rust en kracht. Je pendelt tussen bewust en onbewust bekwaam. Je bent een forse stap verder in je ontwikkeling en dat bevalt goed.

[klik voor meer informatie]

8

INTEGRATIE

Je hebt je nieuwe gedrag eigen gemaakt. Je kan er in diverse contexten mee spelen. In stresssituaties kan het weer de kop opsteken, maar je bent veelal in staat om op je nieuwe weg te blijven of er weer snel naar terug te keren.

[klik voor meer informatie]